Illustratie: Infographics DvhN

TV-recensie: Een stel vorstelijke teenslippers in 'De zware jas van Beatrix'

Illustratie: Infographics DvhN

Je hebt altijd profiteurs van zo’n rottig virus. Televisie is er zo eentje. De kijkcijfers lopen soms op tot Elfstedentochtniveau, uit zowel nieuwsbehoefte als verveling, want wie lang huisarrest heeft wil ook wel eens wat anders zien dan lamgeslagen huisgenoten.

Nu de tv tijdelijk terug is van de dreigende ondergang - al die andere mogelijkheden! - is een dagelijkse recensie op zijn plek. Het is dan verleidelijk om direct diep in de coronaberichtgeving te duiken en daar van alles van te vinden. Zo gemakzuchtig mag het niet starten. Er is heus meer de moeite waard. Bovendien is iedereen al coronaal murw gebeukt alvorens in deze tekst te belanden.

De zware jas van Beatrix

Vorige week zag ik de eerste aflevering van de vierdelige portrettering De zware jas van Beatrix, gemaakt door Godfried van Run en Jutta Chorus. De laatste schreef eerder de biografie van Beatrix, nog steeds moeilijk prinses te noemen voor wie haar ook als Koningin heeft gekend. Alsof ze is gedegradeerd. Het Britse ‘Queen Mother’ is toch statiger.

Aflevering 1 was goed, dus op naar 2. Die ging onder meer over de rellerige kroning in Amsterdam (kroon = corona, excuus). Bij het vorstenhuis, en zeker bij de ongenaakbare Beatrix, spant het er om wat geïnterviewden durven zeggen. De oude Van Agt had, zei hij, al eens eerder zijn ‘waffel’ voorbij gepraat, en hield zich koest.

Ria Lubbers zei weer eens wat

Zo niet Ria Lubbers, weduwe van een andere ex-premier. ,,Wat liep die vrouw hard!”, zei ze. ,,Op haar teenslippers.” Je hoorde Drakensteyn tot in Noordpolderzijl knarsetanden.

Kijk deze aflevering terug en zie het contrast tussen de adellijke kroning in de Nieuwe Kerk en direct erna de magistrale bende in het werkvertrek van ‘hoffotograaf’ Vincent Mentzel. Briljant.

menu