Vlogger Jip Heijmerink in het Drents Museum.

Thuismuseum.nl brengt Barbizon van het Noorden al vloggend bij u thuis

Vlogger Jip Heijmerink in het Drents Museum. Foto My Daily Shot Of Culture

Ook de vloggers van My Daily Shot Of Culture schoven de handen in het haar toen de cultuursector op slot ging. Oprichter Jip Heijmerink bedacht een list.

Waar My Daily Shot Of Culture normaliter online verslag doet van openingen en rondleidingen door tentoonstelling en gebouwen riep Heijmerink thuismuseum.nl in het leven, een platform met vlogs gemaakt in lege musea bedoeld voor thuiszittend publiek.

Dinsdag werd het 35ste filmpje gepresenteerd, gemaakt in het Drents Museum. Via YouTube zien we Heijmerink in haar eentje door de grote zaal wandelen, met de camera op een selfiestick, vertellend over de schilderijen in de tentoonstelling Barbizon van het Noorden. De ontdekking van het Drentse landschap 1850-1950 .

‘Het kwam er nooit van om naar het Noorden te reizen’

Het was de eerste keer dat Heijmerink een bezoek bracht aan het museum in Assen. ,,My Daily Shot Of Culture is eind 2016 begonnen, vooral om een jonger publiek van toffe cultuurtips te voorzien en om in opdracht vlogs te maken. Het kwam er nooit van om naar het Noorden te reizen. Onze opdrachtgevers zitten vooral in de Randstad.”

Na het uitbreken van de coronacrisis vielen veel reguliere opdrachten weg. Heijmerink besloot vlogs te blijven maken, zodat cultuurpubliek en cultuurinstellingen met elkaar in contacten kunnen blijven. Als tegenprestatie wordt kijkers gevraagd een donatie te doen aan het betreffende museum. Hoewel je dan geen ticket koopt, steun je toch het museum.”

‘Sommige musea denken: dat doen we wel even’

Thuismuseum.nl is niet het enige initiatief om kunst en kijkers bij elkaar te brengen. ,,Vloggen is hot, maar de resultaten die ik voorbij zie komen doen soms geforceerd aan”, zegt Heijmerink. ,,Sommige musea denken: dat doen we wel even. Vervolgens zijn ze een dag kwijt met het monteren van twee minuten film. Er komt wel iets meer bij kijken.”

De rondleidingen duren doorgaans een kwartier tot twintig minuten. ,,Wat voor een vlog best kort is, veel vloggers kletsen zo een half uur vol. Dat doen wij niet. Wij willen weten wat het inhoudelijke verhaal is achter een tentoonstelling of een collectie en proberen dat in beeld te brengen.”

‘Heel goed dat cultuurinstellingen online actiever worden’

Dat cultuurinstellingen tijdens de coronacrisis online actiever worden, juicht Heijmerink toe. ,,Wat wij met My Daily Shot Of Culture doen, wordt opgepikt door een publiek dat actief is op sociale media, maar niet automatisch in musea is geïnteresseerd. Thuismuseum.nl wordt bekeken door een publiek dat erg geïnteresseerd is in musea, maar minder in YouTube.”

De reacties zijn goed, zegt Heijmerink. ,,Sommige mensen missen het museumbezoek enorm en zijn enorm blij dat ze nu toch iets meekrijgen. Maar ik kreeg ook een reactie van een mevrouw die het eerst heel vreemd vond dat er de hele tijd een pratend meisje in beeld was. Toen ze was uitgekeken, begreep ze het wel.”

www.thuismuseum.nl

menu