Voor de try-out van zijn laatste oudejaarsconference stond Youp van 't Hek voor het eerst in theater De Winsinghhof in Roden.

Youp van ’t Hek oefende zijn tiende en laatste oudejaarsconference in Roden

Voor de try-out van zijn laatste oudejaarsconference stond Youp van 't Hek voor het eerst in theater De Winsinghhof in Roden. Foto: Duncan Wijting

Youp van ’t Hek werkt aan zijn tiende en tevens laatste oudejaarsconference. Hij heeft alle theaters in Nederland gezien, maar stond deze week voor het eerst in De Winsinghhof in Roden.

Twee avonden Roden, vier optredens. „Een enige zaal, ik kom hier terug.” Hij zit nog in de fase van leesvoorstellingen, de tekstpagina’s ter hand. Zijn thema is Korrel Zout . Deze titel hanteert hij om tegenover en mét het publiek te taxeren wat werkt en hoe het leven hem raakt, hoeveel boosheid hij signaleert en hoe agressief en depressief de sfeer is onder de mensen. „Hoe gaan wij dit overleven? Ben ik te boos of te wit?”, vraagt hij zich af.

Primeur voor Roden

Nathalie Straatman, directeur van het theater – normale capaciteit 150, nu 38 – heeft fauteuils neergezet en voor de koppels knusse tweezitsbankjes van rood pluche. Als looppad functioneren smaakvolle cirkelvormige vloerkleden met een tussenruimte van anderhalve meter. Origineler en gezelliger vind je het nergens. „Toch moet dit niet te lang duren. Als seizoensopening is het leuk, maar ik ga geen politieagent spelen. Daarnaast besef ik hoe zwaar het is voor de artiesten om energie om te zetten in een cadans met de zaal. Youp en ik kennen elkaar al 25 jaar, sinds de tijd dat ik in de Stadsschouwburg werkte”, zegt Straatman, blij met de primeur.

Van ’t Hek (66) waarschuwt dat dit publiek op de televisie „het meeste niet terug zal horen... Ze kunnen zeggen dat hij op hun heeft geoefend.” Elke dag sleutelt hij aan de teksten. De slotweek rondt hij af in theater Carré. Daar staat straks een decor dat Roden nog niet te zien kreeg. Hij is een man van schema’s en een strakke planning. Op dit moment is componist Ton Scherpenzeel al een eind gevorderd met de liedjes. Muzikant Rens van der Zalm is vanzelfsprekend de begeleider.

Geen Groningen op tv

Eén ding staat vast: Korrel Zout wordt de laatste oudejaarsconference in zijn carrière. „Ik weet niet helemaal zeker of ik het op 31 december live doe. Daarvan zie ik niet helemaal het voordeel. De opnamen in Amsterdam zijn op de dagen vooraf. Ditmaal dus niet uit Groningen. Daar sta ik half december in een serie. Het is mijn bedoeling dat ik in de naaste toekomst nog een grote toer ga maken naar alle zalen waar ik ooit heb gespeeld. Op 28 februari 2024, de dag dat ik 70 word, speel ik mijn allerlaatste voorstelling. Ik stop liever twee jaar te vroeg.”

Corona heeft Youp van ’t Hek behoorlijk te pakken gehad. „Op 13 maart ben ik opgenomen in het AMC. Ik blafte de voorruit uit mijn auto. De huisdokter had een ambulance besteld. Dat leek me niks, ik heb een taxi genomen. Waarschijnlijk heb ik het opgelopen in Carré. Ik ben heel erg ziek geweest.”

Het kostte hem enorm veel kracht om de draad weer op te pakken. Wat hij meemaakte zit in de conference, evenals zijn onbedaarlijke dankbaarheid voor de inzet van doktoren en verpleegkundigen. Zijn stampende kritiek op de houding van de politiek tegenover de zorgverleners formuleert hij in bittere en uitbundige grappen, in zijn eigen, specifieke stijl. Roden onderging het met verstilde aandacht. Wanneer zal de dood zijn fiets bij mij stallen..., aldus die regel uit het lied Niemand weet hoe laat het is. In een verhaal over twee klussers stopt hij de analyses. Dan kom je Boomsma tegen, Arjen Robben zelfs, Akwasi, Floyd, Kelder, Grapperhaus, Genee en Derksen, Krol, Halsema en twee keer De Jonge: de minister en Hella, echtgenote van Freek.

menu