Hun galerie Autrevue in Heerenveen is weliswaar weer op afspraak geopend, maar Randolph Algera en zijn vrouw Gabriëlle Westra werken er ondertussen hard aan hun vier grote muurschilderingen, bestemd voor In de Brouwerij aan het Zaailand in Leeuwarden.

Het grote pand op Zaailand 94 is al enige tijd een drukke bouwplaats. Willem Adema kocht het in 2017 om te verbouwen tot grand café, bierbrouwerij en boetiekhotel. Met zijn maten Albert de Vries en Martijn de Ruiter begon hij in december 2019 met het slopen van tussenwanden en gipsplafonds. Ze stuitten op een prachtige plafondschildering , die door Art Decor (het tweede bedrijf van de Algera’s) wordt gerestaureerd.

Tijdens hun onderzoek in het lokaal en provinciaal archief hadden de eigenaren ontdekt dat het gemeentelijk monument uit 1870 het voormalig woonhuis is van de procureur-generaal van het Leeuwarder gerechtshof. Algera: ,,Vroeger hingen hier schilderijen van Mesdag, Maris, Israëls en andere Hollandse meesters van de Haagse School aan de wanden.’’ Behalve dat het echtpaar de bijzondere plafonds aanpakt, kreeg het ook de opdracht om wandschilderingen te maken.

‘Het moet van alle kanten goed zijn’

Samen met Studio HUP maakte Algera een eerste opzet. ,,Dat idee was heel collage-achtig, met allerlei elementen uit Leeuwarden, gecombineerd in een dromerig decor.’’ Bij de uitvoerig liepen daarvan liepen de schilders tegen perspectief aan. Dus moesten ze zich dit ontwerp meer eigen maken en aanpassen. ,,Het moet wel van alle kanten goed zijn’’, vindt Algera. Hij is nu eenmaal iemand van de Klassieke Academie, vindt hij. En dat geldt ook voor Westra.

In de vier schilderingen - elk bestaand uit twee delen - komen elementen uit de stijl van de Haagse School samen met die van hem (,,vooral steampunk, een soort historisch futurisme’’) en haar (figuren). De twee zijn in mei met de wandpanelen begonnen. Ze werken vaak samen, en schilderen dan ook in elkaars werk. ,,Gabriëlle houdt het meest van portretten, maar kan andere dingen ook goed. Ik ontwerp de taferelen, doe het futuristische gedeelte en de wolkenluchten die alles met elkaar verbinden.’’

Algera laat de schetsen zien. ,,We werken vanaf de zee, het water, via het boerenland naar de stad.’’ Eigenlijk komen de elementen waaruit bier bestaat (water en graan), bij elkaar in de brouwerij. ,,Zo zou je het ook kunnen zien!’’

Bekende Leeuwarder gebouwen

In de stedelijke scènes zijn bekende Leeuwarder gebouwen te herkennen, zoals het gerechtshof (,,uiteraard, omdat dit het voormalig woonhuis van de procureur-generaal was’’), de koepel van de Friesland Bank, de apotheek van de Voorstreek, de Oldehove en de Blokhuispoort. Achter deze bekende gevels verrijst een gedroomde stad van de toekomst. ,,Een soort reflectie van deze maatschappij, en iets met robots. Maar niet te opvallend’’, kondigt Algera aan. ,,Je hoeft niet alles in één oogopslag te zien.’’

In het meest rechtse paneel zit een vrouw, die naar dit tafereel kijkt. ,,Zij is de vrouw van de toekomst, maar wel Victoriaans gekleed. Op de bar naast haar staat een biertje, gebrouwen In de Brouwerij .’’ De andere figuren in de taferelen zien de gasten straks vooral op hun rug. ,,Je kijkt met ze mee, ze nemen je als het ware mee het landschap in.’’

De meters hoge linnen doeken komen ter plaatse in houten omlijstingen te hangen. ,,Daarmee scheiden we ze van het plafond. Want al hing het hier vroeger ook vol, dat plafond is echt heel bijzonder.’’

Je kunt deze onderwerpen volgen
Cultuur