FestivalDerAa; Kenny B

Waar het heengaat, geen idee, maar zomerfestivals Noorderzon, FestiValderAa, Oerol en Art of Wonder hebben hun plannen in de maak en geloven in het goeie

FestivalDerAa; Kenny B Foto: Knelis

De begonnen vaccinaties tegen corona geven hoop, maar geen zinnig mens kan voorspellen of er straks veel meer kan dan hopen op betere tijden. Toch bereiden de zomerfestivals zich vol goede moed voor. Ze geloven in evenementen mét echt publiek. Niet zoals vroeger, dat is voor later.

Noorderzon

Femke Eerland, directeur van Noorderzon, 19 tot en met 29 augustus, Groningen , neemt juichend de telefoon op. ,,Ja, we hebben een trein! Of bel je daar niet voor?”

Het klopt, een van de achttien nieuwe Arriva-treinen is naar het zomerfestival genoemd, zoals ook collega-festivals Hongerige Wolf en Oerol een trein hebben ‘gekaapt’. Maar dit telefoontje gaat toch weer over evenementen in coronatijd. Of wie weet, erna.

Níet met de onzinnige vraag ‘wat denk je dat er straks weer kan’. Dat weet niemand. Wel: hoe ziet jullie tijdpad er uit, wanneer neem je welke beslissing.

,,Voor de kerst hebben we een routekaart opgesteld”, zegt Eerland. ,,Er was toen uitzicht op een goedgekeurd vaccin. We hebben nu veel meer tijd dan vorig jaar, toen er na juli toch nog van alles kon. Dat maakt alles meer weloverwogen. Maar niet minder complex.”

Binnen die complexiteit durft Noorderzon wel uit te gaan van het Noorderplantsoen in de stad als ouderwets festivalhart. ,,Dat is ons hele wezen.” Ouderwets maar op een nieuwerwetse wijze. ,,Het ligt ingewikkeld. Wat is de stand van de vaccinatie, hoe zit het met de groepsimmuniteit?”

Een voorstelling voor een klein publiek – anderhalve meter – is op de gangbare Noorderzonmanier ondoenlijk. ,,Twee of drie keer spelen, daarvoor kunnen gezelschappen niet komen. Maar als we ze bijvoorbeeld een serie van acht dagen kunnen geven wordt het weer de moeite waard.”

Naast het plantsoen strijkt het festival ook weer neer op stadslocaties. Bij een act in een theater bepaalt het aantal kaartjes de publieksomvang. In het plantsoen, buiten de tenten, wordt dat lastiger. ,,De buitenlucht is veiliger, maar daar moet je denken aan crowd control , aan de ene kant erin, aan de andere eruit. Voordeel is dat we vorig jaar ervaring hebben opgedaan met kleinschaligheid. We hebben een scenario om op terug te vallen, mocht dat nodig zijn.”

FestiValderAa

Henk Jongebloed, directeur van FestiValderAa, op 2, 3 en 4 juli, Schipborg, gaat vooralsnog uit van acts voor dertig tot vijftig man publiek. ,,We willen binnenkort gezelschappen benaderen met de vraag of ze kleinere voorstellingen kunnen maken. Kortere, van twintig minuten bijvoorbeeld. Die dan meermaals per dag gespeeld kunnen worden.”

Een hoofdpodium ontbreekt de komende editie op het festivalterrein in Schipborg. ,,We doen het met het koepelpodium. Of misschien twee koepelpodia. Verder zetten we wandel- en fietsroutes uit langs die kleine voorstellingen en optredens. Misschien dat we dan niet per voorstelling geld vragen, maar per fiets- of wandeltocht. Gaan we het komende week over hebben.”

Jongebloed kon kiezen ‘tussen Plan A en Plan C’, zoals hij zegt. ,,Plan A was helemaal zonder corona, Plan C mét. Ertussen zat niks.” Het werd C. ,,We moeten zien wat de horeca op het terrein straks aankan. Zitjes maken voor twee, op afstand van andere. Het blijft koffiedikkijken. Maar het gáát door.”

Oerol

loading

Siart Smit, directeur van Oerol, 11 tot en met 20 juni, Terschelling , heeft ook al een strategie uitgestippeld. ,,Hoe dan ook gaan we een live-festival organiseren. Fysieke ontmoetingen zijn voor ons essentieel. De openlucht en de verspreiding van Oerol over het hele eiland is daarbij een groot voordeel.”

Het volume van de acts zal beperkt blijven tot wat Smit vergelijkt met ‘kleinezaal-voorstellingen’. ,,Denk aan producties voor veertig tot tachtig mensen.” Op anderhalve meter. ,,Het is afwachten hoe ’t met het vaccineren loopt. En of het reproductiegetal onder 1 komt. We gaan nu kijken hoe we gezelschappen in een optie kunnen zetten, voor als er alsnog meer kan.”

Ook op Terschelling zien de (twee) festivalterreinen er straks anders uit dan normaal. ,,Denk aan talkshows daar, het eten en drinken en gedoseerde, kleinere optredens.” Geen massadingen. ,,Misschien werken we met een tijdslot. En kijken we hoe de terrassen kunnen worden bediend.” Zo blijven toonbankrijen uit.

Wel een opgave wordt het, zegt Smit, om iedereen die naar het eiland komt tevreden te houden. ,,De capaciteit wordt hoe dan ook kleiner. Dat is onze grootste zorg. Hoe stellen we mensen niet teleur.”

Zoals veel evenementen heeft Oerol geleerd van de vorige, totaal digitale editie, ,,We blijven weg van papier, en maken een digitale dagkrant.” Die sluit dan aan bij de digitale presentatie van voorstellingen en andere activiteiten. ,,Maar ook dat hebben we geleerd: niet te véél streamen. En niet te lang. Talkshows bijvoorbeeld. Als je op je telefoonschermpje zit te kijken is de spanningsboog nu eenmaal heel anders dan je iets voor je neus ziet.”

Art of Wonder

Remco van Zandvoort, directeur van Garage TDI, met festival Art of Wonder, 4 tot en met 6 juni, Assen , wil komende week knopen doorhakken. ,,Je voelt in de voorbije week wel hoe lastig het is.” Hij doelt op de oplaaiende besmettingen.

Een zo’n doorgehakte knoop zou kunnen zijn: doorschuiven naar september. De kans op betere tijden, dan, lijkt groot door massaal vaccineren. Zijn jeugdtheater valt juist vroeg in het seizoen. Grinnikend: ,,We hebben heel wat festivals voor ons.” Assen biedt ruimte voor zo’n eventuele verplaatsing. ,,We hebben onszelf in drie edities voor de gemeente bewezen. We staan er goed op.”

Toch uitgaand van juni: ,,Het wordt een bescheiden programma. Straattheater wordt lastig. Elke vorm van ophoping moet je vermijden.” Het zal ook geen propvolle Gouverneurstuin worden, komende editie, het mooie festivalhart naast het Drents Museum. ,,We moeten zien wat we kunnen. Zeker gaan we ook naar buitenlocaties in de stad. Creatieve dingen bedenken. Neem het Zuidelijk Toneel dat een reuzenrad inzette.”

Voor de programmering zijn al voldoende ideeën. ,,Frederieke (Vermeulen, artistiek leider; red.) heeft doorgeschoven opties van vorig jaar. Misschien moeten we alles definitief vastleggen opnieuw iets in de contracten opnemen. Wat we sowieso wél kunnen uitbetalen – zekerheden inbouwen.”

menu