Zo introduceerde importeur Gremi uit Groningen 50 jaar geleden de Lada in Nederland

Fotograaf Sandra Hazenberg documenteerde de overblijfselen van het iconische automerk in Nederland. Foto: Sandra Hazenberg

Sandra Hazenberg vertelt in foto’s het verhaal van het iconische automerk Lada. Met een belangrijke rol voor importeur Gremi uit Groningen.

Bijna 50 jaar geleden rolden de eerste Lada’s Nederland binnen. In Amsterdam is het verhaal achter het automerk in beeld gebracht door fotograaf Sandra Hazenberg.

loading  

In 1966 sloot de Russische regering een contract met het Italiaanse Fiat voor het bouwen van een autofabriek in Toljatti aan de Wolga. Vanaf 1971 werd daar onder meer de Lada 1200 geproduceerd, gemodelleerd naar de Fiat 124. Gremi (Groninger Rijwiel en Motor Industrie) in Groningen importeert de eerste exemplaren in Nederland.

De hoekige volkswagen van Rusland

Zoals er veel is gegrapt over de DAF (Wat is de snelste auto ter wereld? Een DAF, want die rijdt altijd vooraan in de file), werd dat ook al snel gedaan over de hoekige volkswagen van Rusland. De waarde van een Lada verdubbelen? Volgooien met benzine!

De meeste Lada’s zijn rood

loading  

Hoewel ‘de auto zonder blabla’, zoals de reclameslogan ooit luidde, sinds 2017 onder de vleugels van Renault valt, bestaat Lada nog altijd in Rusland en enkele andere landen. Dit najaar rolde de dertig miljoenste Lada van de lopende band, maar de (internationale) verkoop loopt terug, voor een belangrijk deel omdat het Russische automerk niet kan voldoen aan steeds strengere Europese milieumaatregelen.

1986 werd een topjaar voor Gremi en voor Lada

loading  

Het jaar 1986 zou het topjaar van Gremi in Groningen en Lada in Nederland worden: er werden toen bijna 13.000 Lada’s geregistreerd. De originele Lada, later omgedoopt tot 1200S, hield het nog tot 1989 vol maar het werd tijd voor vernieuwing. In de Sovjet-Unie was begin jaren 80 de voorwielaangedreven Lada Samara ontwikkeld, deze werd in 1986 voor het eerst in Nederland geleverd.

Hazenberg portretteert de laatste Lada-rijders

In 1991 verkocht Gremi ongeveer 3000 Lada’s. Inmiddels kent Nederland geen officiële importeur meer. Toch waren er op 28 september nog 884 Lada’s op Nederlands kenteken geregistreerd; de oudste dateert uit 1971, de jongste op de Nederlandse wegen is een Vesta uit 2018. Opvallend: de meeste zijn rood.

Fotograaf Sandra Hazenberg – in 2012 afgestudeerd aan de Fotoacademie Amsterdam – documenteerde de overblijfselen van het iconische automerk in Nederland en in Toljatti, met foto’s en verhalen van mensen die betrokken zijn (geweest) bij Lada: de laatste rijders, de importeurs, garages en dealers, werknemers die de Lada’s maken en leden van de Lada fanclub. Die ongetwijfeld op de hoogte zijn van het feit dat de Lada Niva een rol speelt in de James Bondfilm The world is not enough  (1999).

menu