Op de tentoonstelling Northern Character van Tatyana Yassievich (Sint Petersburg, 1968) in galerie With Tsjalling in Groningen hangt een kleurig schilderij van het interieur van een ogenschijnlijk Russisch paleis. Maar het is, verrassende ontdekking, de hal van het Hoofdstation in Groningen.

Haar Russische blik kleurde het Hollandse beeld om in een Russische ambiance. Gewoonlijk voelt ze een sterke behoefte de oude Sovjet-esthetiek vast te leggen in schilderijen en aquarellen. Verwacht geen klassieke aanpak, haar manier van schilderen lijkt achteloos, uit de losse pols, te ontstaan.

Maar dat is bedrieglijk. Het zijn weloverwogen olieverf- of waterverfstudies, niet naar foto’s maar ter plekke naar de waarneming geschilderd. Dat verklaart hun beweeglijkheid. Wat we zien zijn vervallen gebouwen, oude kazernes, een voormalige militaire basis, industriële landschappen van het boven de poolgrens gelegen schierland Kola met Moermansk, een zusterstad van Groningen. Uit de samenwerking van beide steden is deze tentoonstelling ontstaan.

Het zijn geen vrolijke taferelen, al die restanten van de Koude Oorlog. Tatyana Yassievich schildert niet de prachtige bossen en indrukwekkende berggebieden van Kola, maar juist de betonnen vlakten waar de knarsende echo’s van rupsbanden van tanks nog lijken te klinken. De sfeer is schemerig, ze zat te schilderen tijdens het spaarzame licht van de Middernachtzon. Die bepaalde ook haar kleurkeuze.

Onherbergzaamheid is een belangrijke inspiratiebron voor haar. De taferelen van spoorwegemplacementen met treinen in de sneeuw vallen daar ook onder. Mensen zijn in haar werk zelden te zien. Zelf voelt ze zich een nomade. Yassievich woont in Amsterdam en Berlijn. In 1991 meldde ze zich aan bij Ateliers 63. Ze geeft les in modelschilderen aan de Amsterdamse Wackers Academie en is uitvoerend producent van enkele documentaire films van Ben van Lieshout met wie ze de uitgestrekte Russische gebieden zoals Siberië verkent.

Van Lieshout maakte de documentaire Petersburg, Places and Paintings met Yassievich als kunstenaar in haar geboortestad Sint Petersburg. ‘Sinds 1994 heb ik mij bijna uitsluitend gewijd aan het tekenen van interieurs en exterieurs in St. Petersburg. Ik kijk naar de stad met zijn herhalende, ritmische vensters en balkons; zijn reclame- en andere borden, als een stilleven. Stations, wachtkamers, goedkope stationscafés: deze plaatsen spreken mij ook aan vanwege hun sentimentaliteit’, vertelde ze in een interview. De naam van de expositie Northern Character kwam voort uit de samenwerking met Van Lieshout. Yassievich: ‘En de titel past ook mooi bij Groningen.’

Je kunt deze onderwerpen volgen
Beeldende kunst