‘2022: trein van Coevorden naar Duitsland'

Vanaf 2022 rijden er passagierstreinen tussen Coevorden en Duitsland. Dat denkt directeur Joachim Berends van de Bentheimer Eisenbahn.

Vanaf 2022 rijden er passagierstreinen tussen Coevorden en Duitsland. Dat denkt directeur Joachim Berends van de Bentheimer Eisenbahn.

Hij sprak die verwachting uit bij een uitje van raadsleden van Coevorden en de Duitse buurgemeente Emlichheim. De zon scheen, er waren lokale likeurtjes in de aanbieding, een ouderwetse salonwagen was uit de remise gehaald en dus hadden burgemeester Daniela Kösters van Emlichheim en de Coevorder wethouder Jeroen Huizing weinig zin het feestje te bederven. Maar beiden hanteren wel het credo ‘eerst zien, dan geloven'.

Op de foto staat achteraan: Jochim Berends van de Bentheimer Eisenbahn, wethouder Jeroen Huizing (midden) en burgemeester Daniela Kösters van Emlichheim.

loading

Tegelijkertijd zien ook zij dat de Duitse overheid miljoenen steekt in het opknappen van het spoor tussen Bad Bentheim en Neuenhaus. ,,Daardoor rijden er vanaf december 2018 weer passagierstreinen op dat deel'', zegt Berends. Een verder vervolg naar Nederland is een vurige wens, maar kost wederom miljoenen.

Op dit moment wordt het spoor tussen Coevorden en Neuenhaus enkel gebruikt voor goederentreinen. Die moeten vanwege de tientallen onbewaakte overwegen extra langzaam rijden. Personenvervoer is alleen incidenteel en onder begeleiding mogelijk, zoals vrijdag.

Onveilig
De in totaal 43 onbeveiligde overwegen tussen Neuenhaus en de grens moeten dus aangepakt worden. Het merendeel zal worden opgeheven. Acht miljoen euro kost dat plan. Berends heeft er inmiddels gesprekken over gevoerd met de provincie Drenthe. Minister Olaf Lies van de Landesregierung Niedersachsen heeft volgens hem gezegd best geld te willen steken in het vervolg, maar alleen als Nederland wil meefinancieren. ,,Gedeputeerde Henk Brink staat positief tegenover het plan'', zegt Berends. Het Coevorder deel van pakweg een kilometer hoeft niet aangepakt te worden, want is al geschikt voor personenvervoer.

Op dit moment loopt een onderzoek naar de economische effecten van het instellen van passagierstreinen tussen Coevorden en Duitsland. Berends wijst op de vele Nederlanders die net over de grens wonen, maar in Nederland werken. Daarnaast zouden Nederlanders dankzij een goede infrastructuur veel makkelijker in Duitsland aan de slag kunnen, en omgekeerd. ,,De werkloosheid bedraagt in ons gebied 3 procent, tegenover 14 procent in Zuidoost-Drenthe. Er liggen grote kansen voor ons grensgebied als de mobiliteit wordt vergroot.''

Proces
Berends denkt dat het enkele jaren gaat duren voordat de lijn tussen Coevorden en Duitsland volop wordt benut. ,,Het is een proces dat je even de tijd moet geven. Dat zie je bij alle nieuwe lijnen.''

Heel Duitsland ligt per spoor open als het laatste stuk geschikt wordt gemaakt voor personenvervoer. Vanaf Coevorden (en dus ook Emmen) is Rheine in pakweg een uur te bereiken, met van daaruit verbindingen naar Bremen, Berlijn en het Roergebied.

menu