‘Bij groentesoep wil je toch meer proeven dan alleen wortel?’

Op straat klampen mensen Alkim Dalar geregeld aan. Komt er weer een toko, zoals zijn vader jarenlang runde? De 34-jarige Hoogevener heeft nieuws.

Alkim Dalar is innemend, gedreven en weet alles van oosterse producten. Als klein kereltje stond hij al bij zijn vader in de toko. Alkim bediende de kassa. Niet voor niets, hij kan snel rekenen. ,,Mooi was dat, lekker hard drukken op die knoppen’’, blikt hij terug. Ondertussen maakte hij een praatje met de klanten. En Alkim kan zijn mondje roeren: hij spreekt zes talen. En Drents. Een beetie heur, lacht hij.

Sfeer en karakter

,,Sfeer en karakter van een winkel zijn belangrijk. De mensen moeten een beetje het gevoel hebben dat ze op familiebezoek gaan.’’ Die basisgedachte werd rond de eeuwwisseling gelegd, toen vader Dalar een toko opende in de Wielewaal. In 1972 was hij vanuit Turkije naar Nederland gekomen om er één of twee jaar te gaan werken. Dat verliep zo voorspoedig dat hij zijn gezin liet overkomen. Alkim werd hier geboren. ,,Ik ben Nederlander en multicultureel.’’

De toko verkaste later naar winkelcentrum de Nije Nering. Een jaar of vijf geleden verdween de winkel. Niet omdat het slecht liep, maar vanwege een huurverhoging van 60 procent. Alkim: ,,Winkelcentrum de Nije Nering werd toen gerenoveerd. Mijn vader kon terugkeren in een nieuwe winkel, maar moest daar fors meer voor gaan betalen. Dat zag hij niet zitten.’’ Einde toko. Tot verdriet van de klanten, onder wie veel Molukkers en Indonesiërs.

Voor authentieke producten uit Azië en Afrika moesten ze de hort op, naar Groningen zelfs. Het assortiment dat veel supermarkten aanbieden is volgens Alkim Dalar niet the real thing: goedkope afgeleiden die op de verpakking meer beloven dan de smaakpapillen registreren. Hij maakt een vergelijking met groentesoep. ,,Dan wil je toch ook meer proeven dan alleen wortel?’’

Toko 2.0

Supermarkteigenaar Henri Offerein hoorde die geluiden ook en ging met Alkim om tafel. ,,Ik heb hem uitgedaagd een beter assortiment samen te stellen.’’ Offerein maakt in zijn AH-winkels in de Nije Nering en De Weide ruimte vrij voor het assortiment van Alkim, uiteenlopend van kruiden tot shampoo. ,,Met al die kookprogramma’s en de trend dat klanten steeds bewuster willen eten, geloof ik in een meerwaarde voor onze winkels.’’

De 34-jarige Alkim, die inmiddels een groothandel heeft opgestart, is er blij mee. Hij hoopt zijn formule landelijk bij meer supers onder te kunnen brengen. ,,Een supermarkt is een prachtige omgeving voor mijn assortiment’’, stelt de Hoogevener. ,,Mensen die voorheen niet de behoefte hadden om een toko binnen te stappen, of geen vragen durfden te stellen over de producten, kunnen dat nu in een bekende en laagdrempelige setting doen.’’

Daarmee krijgt de toko van weleer een vervolg, al is het meer in een 2.0 versie. ,,Of mijn vader trots zal zijn? Dat denk ik wel. Hij heeft me geleerd om het beste uit jezelf te halen.’’

Toon reacties

Word wakker met het belangrijkste nieuws uit het Noorden met onze ochtend-nieuwsupdate.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven

Lees hier ons privacy statement.