‘Biologisch snacken is verantwoorde verwennerij'

Alida van Dellen en Jan Willems van Alida's Smulpaleis in Roden. Foto: Archief Pepijn van den Broeke

Zelfs snacken kan tegenwoordig verantwoord, met biologische snacks. Marco Agema (Friet van Piet te Groningen) en Jan Willems (Alida's Smulpaleis in Roden) brengen ze onder de aandacht tijdens de vakbeurs HorecaEvenTT, vooruitlopend op de Week van de Biologische Snacks van 22 tot en met 28 februari.

Jullie hielden maandagmiddag een proeverij, Jan Willems. Druk?

,,Enorm druk. Wij hebben zo'n vierhonderd porties biologische friet uitgedeeld en we gingen rond met bitterballen en andere kleine hapjes. De reacties waren zeer positief.''

Wat zijn biologische snacks?

,,Deze snacks worden vervaardigd van bijvoorbeeld vlees dat diervriendelijk is gefokt, dus zonder krachtvoer en dergelijke. Ik verkoop hamburgers van vlees dat afkomstig is van de Blakerveldhoeve in Roden. Daar worden de koeien grootgebracht zoals dat vijftig jaar geleden ook gebeurde. Gewone Mexicano's bestaan uit varkensvlees en kip. Onze biologische Mexicano's bestaan uit duurzaam kalfsvlees en kip waaraan biologische kruiden zijn toegevoegd.''

Dat geeft ongetwijfeld smaakverschil?

,,Dat klopt. Het is ook een ander product, maar ik merk in mijn zaak dat steeds meer mensen bewuster gaan eten en ontdekken dat biologische producten weliswaar anders smaken, maar ook lekker zijn.''

Betekent biologisch per definitie ook gezonder?

,,Dat is nog niet bewezen. Er gaan jaren overheen, voordat je hier iets over kunt zeggen. Het effect van de toevoeging van E-nummers aan voedsel was ook niet direct bekend. Van biologische voeding kun je zeggen dat je bewuster en verantwoorder eet. Daarom is duurzaam een betere definitie. Vanaf volgend jaar spelt onze vakvereniging ProFri daar op in. De Week van de Biologische Snack heet met ingang van 2017 de Week van de Duurzame Cafetaria.''

Want?

,,Het dekt niet helemaal de lading en mensen hebben over het algemeen een beeld van de term biologisch dat niet strookt met de werkelijkheid. Ze afficheren het met geitenwollen sokken en dus denken ze dat het niet voor hen bestemd is.''

Allemaal mooi dat biologische eten, maar bij consument gaat het in eerste instantie om de smaak en de prijs.

,,Klopt, maar het is wat ik al zei: biologische producten zijn ook lekker. En de prijsverschillen worden steeds geringer. Voorbeeld: een kalfsvleeskroket kost bij ons 1,85 euro. De biologische variant van dezelfde fabrikant kost 1,95 euro.''

Wordt er in de handel trouwens misbruik gemaakt van het begrip ‘biologisch'?

,,Dat weet je nooit, maar fabrikanten nemen dat risico niet. Wanneer je daar misbruik van maakt, is er sprake van een economisch delict. Daar staat een fikse boete op en je imago is naar de knoppen.''

Waar staan we over vijf jaar?

,,De productie van biologische snacks is de laatste jaren vervijfvoudigd. De consumenten beginnen de voordelen van duurzame snacks steeds meer te zien en de prijzen groeien naar elkaar toe. Ik bied het reguliere en het biologische product aan, waarbij ik steeds meer informatie geef over de biologische variant. Het effect ervan merk ik aan mijn omzet. Wij willen de klanten in onze zaak graag verantwoord verwennen.''

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

menu