Invalskracht Simone Pieters: ,,Het is voor leerlingen ook beter een vast iemand voor de klas te hebben.''

‘Invalkrachten hebben baat bij WWZ’

Invalskracht Simone Pieters: ,,Het is voor leerlingen ook beter een vast iemand voor de klas te hebben.''

Schoolbesturen protesteren tegen de Wet Werk en Zekerheid. Vakbonden zijn er juist blij mee. ,,De positie van invalleerkrachten wordt stukken verbeterd.’’

De Vakbonden CNVO en de Algemene Onderwijsbond (AOb) vinden dat de nieuwe Wet Werk en Zekerheid (WWZ) er moet komen. ,,De rechtspositie van invalleerkrachten wordt er door verbeterd’’, zegt Martin van Oosten van CNVO. Het voorkomt dat leerkrachten in tijdelijke banen blijven steken.

Schoolbesturen kunnen flexibel genoeg blijven, zegt hij, door flexpools op te zetten. ,,Die kunnen samen invallers in dienst nemen en die kunnen dan op hun scholen invallen.’’

De afgestudeerde pabo’ers zijn dan verzekerd van werk en een vast inkomen. De afgelopen jaren was het zo dat invallers vaak van het ene naar het andere losse contract hopten. Velen zaten elke ochtend op een telefoontje te wachten of ze op een school aan de slag konden.

Onzekerheid

Hayo Bohlken van de Onderwijsbond onderschrijft de woorden van Van Oosten. ,,Invallers hebben te veel en te lang losse contracten. Zo is het voor hen bijna onmogelijk een hypotheek af te sluiten.’’

Werknemers moeten meer zekerheid krijgen, zegt hij. ,,De positie van invalleerkrachten was zo onzeker dat velen de afgelopen jaren wat anders zijn gaan doen.’’

Elke ochtend wachten bij de telefoon

Simone Pieters (24) is invalleerkracht en staat voor groep 6 op basisschool De Eskampen in Peize. Vorig jaar had ze verschillende contracten. Nu is heeft ze voor drie dagen in de week een jaarcontract bij het openbaar onderwijs Noordenveld, die heeft zich aangesloten bij de flexpool van Regionaal Transfer Centrum (RTC) Groningen. Die dagen is ze verzekerd van werk en in vakanties krijgt ze doorbetaald.

Marjan Sinnema (32) doet invalwerk bij basisschool De Musselhorst in Musselkanaal. Toen ze in 2007 net was afgestudeerd was ze een van invallers die om zeven uur aan de telefoon zat om te wachten of ze werd gebeld. ,,Je kunt niks plannen’’, zegt ze. ,,Je moet elke ochtend weer klaar zitten om te zien of je aan het werk kunt. ‘s Avonds had ik nog een baan, maar als ik dan overdag voor de klas stond, redde ik het soms niet daar op tijd te zijn.’’ En te vaak ‘nee’ zeggen durfde ze niet. ,,Dan bellen ze je niet weer.’’

Beide vrouwen hebben geluk, zeggen ze. Pieters doet een langdurige inval in Peize, Sinnema in Musselkanaal. Beiden hebben het naar de zin en hopen door te stromen naar een vaste baan.

Geen werk en geld om invallers in dienst te nemen

Om van genoeg invallers verzekerd te zijn, hebben in Groningen veertien openbare en bijzondere schoolbesturen een flexpool opgericht. De invallers zijn in dienst van een schoolbestuur, maar als daar geen werk is kunnen ze bij een ander bestuur aan de slag. In Drenthe begint in augustus een RTC, maar alleen voor het openbaar onderwijs. Het bijzonder onderwijs denkt het nog zelf te redden, hoewel zij onderlinge samenwerking op termijn niet uitsluiten.

Schoolbesturen ageren tegen de WWZ omdat ze al na drie contracten in twee jaar, ook al zijn die kortdurend, invallers in dienst moeten nemen. Schoolbesturen, sommige in krimpregio’s, hebben daar geen werk en geen geld voor, zeggen ze. Ze vinden, samen met hun brancheorganisatie PO-Raad, dat in de WWZ een uitzondering voor het onderwijs gemaakt moet worden.

'Het is beter een vast iemand voor de klas te hebben'

Minister Lodewijk Asscher (Sociale Zaken en Werkgelegenheid) en de vakbonden vinden de opzet van de flexpools een oplossing. In verschillende regio’s in Nederland functioneren die al. Daarnaast zijn er voldoende mogelijkheden nadere afspraken in de CAO te maken, zeggen ze. Die onderhandelingen lopen nog.

Leerkracht Simone Pieters is blij met haar vaste contract voor drie dagen, maar toch maakt ze zich zorgen over de WWZ. Zij heeft met drie dagen invalwerk geluk, maar dat geldt niet voor iedereen. ,,Jet ziet dat flexkrachten vaak losse dagen invallen. Dat betekent dat je dan hier en dan weer daar voor de klas staat, terwijl je graag een vaste groep of school wilt. Het is voor leerlingen ook beter een vast iemand voor de klas te hebben. Ze hebben al vaak duo-juffen en dan komen er nog meer leerkrachten voor de klas.’’

menu