Een leraar geeft les aan een basisschoolklas. FOTO ANP/BAS CZERWINSKI

‘Juffen voetballen niet’

Een leraar geeft les aan een basisschoolklas. FOTO ANP/BAS CZERWINSKI

Juffen hebben de overhand op de basisscholen. Uit cijfers van de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO) blijkt dat in 2014 slechts 14 procent van de leerkrachten mannelijk is. ,,Dat beeld herkennen wij wel. Bij ons is dat 16 procent’’, zegt Joyce Dekker van Openbaar Onderwijs Groep Groningen. De ChristenUnie wil dat daar verandering in komt.

Ontwikkeling

Dat de mannen uit het basisonderwijs verdwijnen is een probleem dat al jaren speelt. De ChristenUnie presenteert daarom een plan dat ervoor moet zorgen dat op termijn 25-35 procent van de leerkrachten mannen zijn.

,,Een goede zaak. Ik ben al jaren voor meer mannen voor de klas’’, zegt Ger de Vos, van schoolbestuur COG-Drenthe. ,,Voor de ontwikkeling en het wereldbeeld van kinderen is het belangrijk dat ze les krijgen van zowel mannen als vrouwen. En dat is ook goed voor het pedagogische klimaat van een school. Simpelweg omdat mannen zaken anders aanpakken dan vrouwen.’’

Veters en voetballen

Harrie Hulsing geeft samen met een mannelijke collega les aan groep 7 en 8 van basisschool Het Ruimteschip in Hoogezand. ,,Het is bij ons slecht gesteld wat betreft mannelijkheid’’, zegt Hulsing lachend. ,,De rest is allemaal vrouw.’’

Hulsing is het helemaal met De Vos eens dat mannen anders tegen dingen aankijken. ,,Als een van mijn leerlingen naar mij toekomt om te vragen of ik zijn veters wil strikken, dan vraag ik of hij een grapje maakt’’, zegt Hulsing. Ze zitten tenslotte al in groep 8. ,,Maar juffen zijn eerder geneigd om ze te strikken, terwijl ik ze het zelf zou laten doen. En als ze het echt niet lukt, dan help ik ze natuurlijk. Maar mannen zijn daarin directer en minder soft.’’

Bovendien doen juffen andere dingen met hun leerlingen dan meesters. De Vos: ,,Juffen voetballen niet. Dat klinkt heel generaliserend en er zijn natuurlijk uitzonderingen, maar over het algemeen komt het daar op neer.’’ En mannen houden weer minder van knippen en plakken. ,,Wij pakken sneller een hamer en een zaag als we gaan knutselen’’, vertelt Hulsing.

Gezag en humor

Nog verschil tussen juffen en meesters is gezag. ,,Mannen stralen van nature misschien wat meer autoriteit uit’’, zegt Casper van der Woude, bovenbouwmeester van De Regenboog in Assen. En dat kan een belangrijke rol spelen bij kinderen van buitenlandse afkomst of hun ouders. ,,Ik heb er zelf niet mee te maken gehad, maar van vrienden die ook in het onderwijs zitten, hoor ik dat zij soms meer gezag tolereren van een man.’’

En hoe is het om als collega met al die juffen te werken? ,,Dat valt soms niet mee hoor’’, zegt Hulsing lachend. ,,Je hebt andere gespreksstof en soms mis ik wel de mannenhumor.’’ Zijn collega in Assen is het roerend met hem eens. ,,Mannen onderling halen toch meer grappen en grollen uit. Dat is voor ons leuk, maar de leerlingen waarderen het ook’’, zegt Van der Woude.

Oplossingen

Hulsing en Van der Woude zien de afgelopen jaren alleen maar mannen uit het onderwijs vertrekken en er komt niemand voor terug. Van der Woude: ,,Veel mannen vinden het niet aantrekkelijk, omdat je weinig carrièremogelijkheden hebt. Je kan hooguit directeur worden of in het bestuur plaatsnemen, maar dan houdt het ook wel een beetje op.’’

Hulsing voegt daar aan toe dat het salaris ook niet per se aantrekkelijk is. ,,Ik mag niet klagen wat dat betreft, want we hebben een vrij goed startloon. Maar je hebt weinig uitzicht op een mooi eindsalaris. Terwijl je wel heel veel verantwoordelijkheden hebt’’, zegt Hulsing. ,,Helaas bestaat het vooroordeel dat je als leerkracht veel vakantie hebt, maar mensen vergeten dat het in onderwijswereld ook gewoon aanpoten is. En als je 17 bent en van de havo komt, dan maak je ook een financiële keuze. Een baan met bonussystemen en doorgroeimogelijkheden is dan aantrekkelijker.’’

Tot slot pleit De Vos ervoor dat het voor jongemannen aantrekkelijker moet worden om meester worden. ,,Jongens die die twijfelen om voor de klas te staan, laten zich soms afschrikken door de portfolio’s met knutselwerkjes die je op de pabo moet maken. Maar geef ze als opleiding de kans om zich te specialiseren in techniek, zodat ze ook techniekcoördinator kunnen worden op een school. Kortom, zorg ervoor dat het weer stoer wordt om meester te worden!’’

menu