Leerkrachten bedenken 1 april-grappen om het voor de thuiszittende kinderen tóch een beetje leuk te houden

Alle leerlingen zitten thuis. En dat is lang niet altijd fijn, want ook bij de kinderen is er onzekerheid door het coronavirus, en zonder vriendjes is er al helemáál niets aan. Dan kan een goed geslaagde 1 april-grap een beetje verlichting brengen, bedacht een aantal basisschoolleraren.

De leerkrachten van obs Ter Borch in Eelderwolde kwamen met de ‘huiswerkcheck’ om de thuiszittende kinderen op deze 1 april in in de maling te nemen. Het idee kwam van juf Mellanie Demkes van groep 6a. ,,Vorige week hebben we de groepen 5 tot en met 8 een mailtje gestuurd dat we een huiswerkcheck gingen houden. De kinderen moesten hun spullen buiten voor hun huis leggen, zodat we langs kunnen komen om het na te kijken.”

Dinsdag stuurde Demkes de kinderen haar ‘schema’, met de mededeling dat ze woensdag vanaf 9 uur langs zou komen, zodat de kinderen hun spullen op tijd klaar konden leggen. En genoeg kinderen trapten erin, zo blijkt. ,,De liefste foto’s stromen vandaag binnen. Werkboeken met daarop cadeautjes, cupcakes, chocolade en dergelijke. Prachtige positieve foto’s in deze gekke tijd.”

loading

Twee groep-achters hadden het een beetje verkeerd begrepen en kwamen met hun huiswerk naar school toe, om het daar op de stoep te leggen. Demkes: ,,We vroegen ze welke dag het was. ‘Woensdag’ antwoordden ze. En toen ze even verder dachten, hadden ze het pas in de gaten.”

De ouders van de kinderen waren vooraf wel even op de hoogte gebracht dat het om een grap ging, en de kinderen kregen vandaag óók een berichtje van het docententeam: We zijn supertrots op jullie!

loading

Een brief van de ‘minister’

Meester Pieter van groep 8 b van de Sint Nicolaasschool in Haren heeft flink werk gestoken in zijn prank . Zo stuurde hij zijn leerlingen een akelig echt lijkende brief van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, waarin ‘minister Arie Slob’ hen mee te werken aan een onderzoek. Dat onderzoek heeft als doel om de kinderen zo snel mogelijk weer naar school te kunnen laten gaan. Maar dat moet natuurlijk wel veilig kunnen, vandaar het onderzoek.

Meester Pieter zuigt flink uit zijn dikke duim en smijt met ingewikkelde woorden om de kinderen te overtuigen van het belang om mee te doen. ‘De onderzoekers hebben gekeken naar de cerebrale hemisfeer (de beide hersenhelften) en hebben ontdekt dat wanneer kinderen van jullie leeftijd vaker de andere herstenhelft gebruiken, dat de modulla oblongata (hier kruisen de zenuwbanen van en naar de beide hersenhelften) krachtiger wordt. Dit zorgt ervoor dat er minder kans op ontstekingen en andere aandoeningen is. En dat is precies wat nodig is om jullie weer naar school te kunnen laten gaan.’

Guus (12) tuint erin

Voor het onderzoek moeten de kinderen een video opnemen en opsturen naar meester Pieter. Op de video moeten ze de zin ‘TPARTEG PARG EZED NI KIJLEKKAM LEEH NEB KI’ hardop voorlezen. Daar stat dus eigenlijk: ‘IK BEN HEEL MAKKELIJK IN DEZE GRAP GETRAPT’.

De 12-jarige Guus Schuurman zit bij meester Pieter in de klas. Zijn moeder Karin Visser, tevens klassenmoeder van haar zoons groep, vertelt dat hij er met boter en suiker in is getuind. ,,Hij had al een paar keer geoefend, maar hij had het nog niet door.’‘ Die realisatie kwam pas bij het opnemen van het filmpje voor de meester.

Ook grappen in andere groepen

Visser: ,,Ook in andere groepen hebben de leerkrachten grappen bedacht. Aan groep 4 vroeg de juf de kinderen een papier met 'Dag juf, ik werk hard' voor het raam te hangen, en in groep 5 schreef de juf een 'stemming' uit of de kinderen meer schoolwerk wilden. Ook daar moesten ze een briefje voor het raam hangen met 'Ja graag' of 'Nee bedankt'.

loading  

menu