Petitie voor eenarmige vrachtwagenchauffeur Gerrie Pol: 16.000 handtekeningen, nog 34.000 te gaan

Gerrie Pol uit Noordscheschut is na 30 jaar rijervaring 'ongeschikt' verklaard. Foto: Jeroen Kelderman

De petitie die vorige week is gestart voor de 64-jarige vrachtwagenchauffeur Gerrie Pol uit Noordscheschut heeft tot nog toe zo'n 16.000 handtekeningen opgeleverd.

De initiator, Henri Dekker, heeft als doel gesteld in ieder geval 50.000 handtekeningen te verzamelen, om die vervolgens aan te bieden aan Alexander Pechtold van het CBR en minister Cora van Nieuwenhuizen.

Speciaal aangepaste vrachtwagen

Gerrie Pol, die is geboren met slechts één arm met daaraan maar twee vingers, reed meer dan 31 jaar op de vrachtwagen om melk bij de boeren op te halen. Hij was in dienst bij Melk Transport Twente, die onder meer voor DOC rijdt. Zijn vrachtwagen was speciaal voor hem aangepast, met onder meer de bediening van de richtingaanwijzer en ruitenwisser op de vloer. Sinds juli mag hij echter, nadat verlenging van zijn rijbewijs tot zijn grote verbazing per direct werd afgewezen, als eenarmige ‘bandiet’ geen vrachtwagen meer besturen.

,,Hij wordt weggezet als een gevaar op de weg, omdat hij niet met twee handen aan het stuur kan rijden. Iets wat hij nooit heeft gekund of zal kunnen, terwijl hij al meer dan 31 jaar schadevrij rijdt op de vrachtwagen. Ik denk dat hij beter rijdt dan sommige andere chauffeurs. Dit is van de zotte”, reageert Dekker, die in Hollandscheveld is opgegroeid en als kind Gerrie al door het dorp zag rijden en vol verbazing toekeek hoe hij te werk ging. „Gerrie is 64 jaar en hoeft nog maar twee jaar tot hij van zijn pensioen kan gaan genieten. Laten wij met elkaar deze petitie ondertekenen, zodat de beslissing mogelijk wordt herzien en Gerrie z’n CE-rijbewijs in ieder geval voor die laatste 2 jaar terugkrijgt.” De lat is gelegd op 50.000 handtekeningen, maar ook al zijn het er minder, Dekker gaat ze sowieso aanbieden. Wanneer? „Dat weet ik nog niet precies.”

Blij met de steun

Pol is blij met de steun. ,,Het doet een mens goed om te weten dat anderen achter hem staan”, laat hij weten. Of de petitie nog wat uit kan halen? ,,Om eerlijk te zijn schat ik mijn kansen niet hoog in. Maar de hoop heb ik nog niet helemaal opgegeven. Ik zeg altijd: er is hoop tot het laatste puntje.” Ook Dekker vreest dat het zwaar gaat worden. ,,Pechtold heeft al laten zien halsstarrig te zijn, maar desondanks heb ook ik nog hoop.”

Wat Pol misschien wel vooral frustreert is dat altijd wordt geschreeuwd dat mensen met een beperking hetzelfde behandeld moeten worden als anderen. ,,Dat gebeurt totaal niet. Er wordt niet gekeken naar wat ik kan, maar naar de wet. Ze zeggen bijvoorbeeld dat ik geen snelle correctie kan uitvoeren, maar met een tankwagen moet je dat ook helemaal niet willen. Doe je dat wel dan weet je zeker dat de wagen op zijn kant belandt.” Eerlijk bekent hij: „Ik kan mij trouwens wel voorstellen dat wanneer mensen mij zien, denken: hoe kan hij een vrachtwagen besturen? Maar ik bewijs al zeker 31 jaar dat ik dat wel degelijk kan. Je wordt beoordeeld op wat iemand ziet en niet op wat je kunt.”

Sinds 2003 drie keer verlengd

Het CBR liet eerder al weten bij haar standpunt te blijven. Die boodschap herhaalde Alexander Pechtold vorige week woensdag in een telefoongesprek met Pol, waarin hij aangaf dat er in het verleden veel fout is gegaan bij het CBR. Volgens de organisatie had de inwoner van Noordscheschut al sinds 2003, toen nieuwe wetgeving is ingevoerd (een chauffeur met een groot rijbewijs moet met twee handen kunnen sturen), niet meer mogen rijden op een vrachtwagencombinatie. Sinds 2003 heeft Pol zijn rijbewijs opvallend genoeg al drie keer verlengd. Het CBR onderzoekt nog wat er fout is gegaan.

Pol is nuchter en zegt dat het, ondanks dat hij sinds juli onverwacht thuis zit, goed met hem gaat. Hij krijgt heel wat aanloop en telefoontjes. ,,Nee hoor, ik verpieter niet.” Toch baalt hij er nog elke dag van dat hij zo vroeg verlenging van zijn rijbewijs heeft aangevraagd. ,,Mijn rijbewijs was nog tot maart 2021 geldig. Ik dacht juist: laat ik er voor de zekerheid op tijd bij zijn. Wist ik wat ik nu weet, dan had ik pas eind februari verlenging aangevraagd.”

menu