50PLUS Assen is overlast groene scooters beu. 'Mooi initiatief, maar beroerde uitvoering'

Groene scooter in Assen. Foto: Bert Visser

Inwoners van Assen zijn niet te spreken over de groene Go Sharing-scooters. Dat zegt de Asser raadsfractie van 50PLUS. Bij de partij komen regelmatig klachten binnen dat de scooters her en der hinderlijk in de openbare ruimte worden achtergelaten.

De groene scooters kunnen via de app besteld en bereden worden en na de rit, zo staat in het regelement van Go Sharing, ‘netjes achtergelaten worden in een groene zone’ in de stad, alwaar medewerkers van Go Sharing de tweewielers opladen voor hergebruik.

Scooters staan in de weg, ook op locaties buiten de groene zone

Maar 50PLUS-fractielid Dries Zwikker laat het college van b en w in schriftelijke vragen weten dat de scooters overal in de stad geparkeerd worden, niet zelden op plekken waar ze een obstakel vormen of op locaties buiten de groene zone.

,,Zoals midden op het trottoir of op inritten van huizen, waar de bewoners hun eigen auto parkeren. De verantwoordelijkheid van parkeren van scooters is door de gemeente volledig neergelegd bij Go Sharing. Maar als de veiligheid in de openbare ruimte - zoals het parkeren van een scooter op het trottoir - in het geding komt of als overlast wordt ervaren, zou de gemeente optreden.”

De gemeente Assen staat het toe dat de scooters in Assen rijden, maar wel onder bepaalde voorwaarden. Zo mogen de scooters niet in het centrum van de stad rijden – waar een verbod voor gemotoriseerd vervoer geldt – en mogen de vehikels niet hinderlijk staan geparkeerd. Is dat toch het geval, wordt Go Sharing ervoor verantwoordelijk gehouden dit te herstellen.

‘Beroerde uitvoering’

Zwikker vraagt zich af of dat ook gebeurt, zo niet of dit nog gaat gebeuren en of hier al over gesproken is met Go Sharing. Het fractielid wijst het college er tevens op, dat de inclusie - door het bijvoorbeeld midden op de stoep parkeren van scooters - in het geding komt. Mensen in een scootmobiel of rolstoel kunnen er niet langs.

,,Scooters mogen niet hinderlijk worden geparkeerd, maar bij ons komen veel klachten binnen dat gebruikers van scooters zich niet aan de afgesproken regels houden, met alle gevolgen van dien. De groene scooters zijn een mooi initiatief, maar met een beroerde uitvoering.”

De stad Groningen had soortgelijke ervaringen met Go Sharing, waarna het stadsbestuur aldaar besloot aanvullende regels voor de scooters in te voeren. zoals een hogere minimum leeftijd om op de scooter te mogen rijden, ‘s nachts rijden te schrappen en de scooters alleen in vakken te laten parkeren. Zwikker vraagt zich af of het college bereid is deze regels ook in Assen in te voeren.

Je kunt deze onderwerpen volgen
Drenthe