Aandeelhouders schrikken: is noodlijdende luchthaven Eelde nog wel te redden?

Groningen Airport Eelde Foto: DvhN

De aandeelhouders van Groningen Airport Eelde willen helderheid over de tekorten voor de komende jaren. Dan bepalen ze of ze in het vliegveld blijven investeren.

Groningen Airport Eelde (GAE) leed afgelopen jaar een verlies van 315.000 euro en stevent dit jaar af op een tekort van ruim 1,3 miljoen euro. De vijf aandeelhouders - de provincies Groningen en Drenthe en de gemeenten Groningen, Assen en Tynaarlo - zijn bezorgd over de toekomst van de noordelijke luchthaven.

De komende twee tot vier jaar verwachten directie en raad van commissarissen (rvc) ook forse verliezen in de exploitatie van het vliegveld. Volgens de aandeelhouders is het onduidelijk wat dit betekent voor de liquiditeitspositie van de luchthaven. ,,We willen weten hoe groot de verliezen zijn”, zegt de Drentse gedeputeerde Cees Bijl.

Alle toekomstscenario’s doorrekenen

De aandeelhouders willen dat de directie en rvc hen voor de zomer meerdere toekomstscenario’s voorleggen en doorrekenen. Daarbij mag geen scenario worden uitgesloten, ook het dichtdraaien van de geldkraan niet.

Pas dan willen de aandeelhouders bepalen of ze het vliegveld blijven steunen met de 46 miljoen euro die ze voor tien jaar voor GAE hebben uitgetrokken. Daarvan is al 15,5 miljoen besteed.

„Het vraagt van alle aandeelhouders een heroverweging van hun positie”, schrijven de aandeelhouders in een voorstel aan Provinciale Staten en gemeenteraden. De Staten en gemeenteraden worden 11 en 24 februari bijgepraat over de stand van zaken door de leiding van Eelde.

Geen extra geld brandweerkazerne

De aandeelhouders stemmen gezien de benarde positie van de luchthaven niet in met geplande investeringen voor komend jaar. Zo vroegen directie en raad van commissarissen een half miljoen euro extra voor een nieuwe brandweerkazerne, boven op de gereserveerde 2,5 miljoen.

De aandeelhouders willen meer informatie waaruit blijkt dat de nieuwbouw vanwege de veiligheid noodzakelijk is. Ze zijn daar nu niet van overtuigd.

Groningen Airport Eelde wacht met smart op de nieuwe luchtvaartnota van het Rijk, waarin de groeimogelijkheden van de zes burgerluchthavens in ons land zijn vastgelegd. Waar Schiphol, Eindhoven en Rotterdam aan de limiet van hun groei zitten, is er nog ruimte op Eelde en Maastricht.

Het nieuwe Lelystad Airport zou de vakantievluchten van Schiphol moeten opvangen, maar de stikstofproblematiek houdt de opening tegen.

Internationaal opleidingsvliegveld

Eelde ziet zich in de toekomst als een internationaal opleidingsvliegveld voor verkeersvliegers. De KLM Flight Academy is er al gehuisvest en breidde vorig haar uit met de overname van de vliegschool van Martinair.

Ook hoopt Eelde de luchthaven te worden voor dronevliegen, voor onderhoud en reparatie van vliegtuigen en voor goederenoverslag.

menu