Aandelen luchthaven Eelde: is Tynaarlo Groningen weer te slim af?

Veel vakantievluchten zullen er voorlopig niet plaatsvinden vanaf Groningen Airport Eelde. Foto: Groningen Airport Eelde

Is het wel slim om aandelen in Groningen Airport Eelde voor 1 euro te verkopen, zoals Groningen deed? Die vraag is actueel nu Leefbaar Tynaarlo juist veel interesse in die aandelen toont.

Hè bah, vliegen, slecht voor het milieu: het sentiment rondom vliegen veranderde de afgelopen jaren rap. Groningen Airport Eelde levert bovendien elk jaar een fiks verlies op en de aandeelhouders (provincies Groningen, Drenthe en gemeenten Groningen, Assen en Tynaarlo) maken zich al jaren veel zorgen.

Zucht van verlichting

Het mag niemand verbazen dat de GroenLinks-wethouders op het Stadhuis in Groningen een zucht van verlichting slaakten toen participatiestichting FB Oranjewoud bereid bleek de aandelen van de stad in Groningen Airport Eelde voor de boekwaarde over te nemen. Die boekwaarde was slechts 1 euro, maar ja, daarmee was het stadsbestuur wel van een zorgenkindje verlost.

Leefbaar Tynaarlo denkt daar anders over. De partij wilde die transactie tegenhouden en opperde ze als Tynaarlo te kopen. Juist omdat de luchthaven vrijwel compleet op apegapen ligt, is het beter nog even te wachten met afstand doen van de aandelen, redeneert fractievoorzitter Jurryt Vellinga. Straks kun je misschien in dat gebied een prachtige woonwijk realiseren. Dan blijken die aandelen in de luchthaven juist veel geld waard, want het is een allemachtige grote lap grond en de kop van Drenthe razend populair bij woningzoekers.

Kannen en kruiken

De deal tussen Groningen en FB Oranjewoud is al in kannen en kruiken. Maar daarmee komt Vellinga’s plan niet als mosterd na de maaltijd. Assen wil ook van de aandelen af, net als Tynaarlo. Heeft Velling dus een punt als hij zegt dat de gemeenten de aandelen in de huidige situatie juist wel moeten aanhouden? In de hoop dat de grond straks meer waard wordt?

Belangrijke vraag om dat te stellen: heeft Groningen Airport Eelde toekomst? Dat is een politieke keuze, meent luchtvaarteconoom Rogier Lieshout. Hij is hoofd van het cluster luchtvaart van het aan de Universiteit van Amsterdam gelieerde onderzoeksbureau SEO. De commerciële toekomst van ‘Eelde’ is buitengewoon moeilijk, meent hij.

„Voor de coronacrisis ging het goed met de luchtvaart, maar daar heeft Eelde niet of nauwelijks van geprofiteerd. Het faillissement van Flybe hakte er stevig in, daardoor verdween de lijn met Londen. Ook de hub-verbinding met Kopenhagen is verdwenen. Wat resteert is een handjevol vakantiebestemmingen. Het is echter nog maar de vraag of mensen dit jaar op vakantie kunnen naar de Middellandse zee of de Canarische eilanden.”

Herstel kan lang duren

De algemene verwachting is dat het nog meerdere jaren zal duren voordat de internationale luchtvaartwereld van de huidige coronacrisis is hersteld, zegt Lieshout. „Mogelijk concentreren de vakantievliegers hun activiteiten op Schiphol. Je moet er niet vanuit gaan dat het na het herstel wel weer beter gaat met de commerciële vluchten op Eelde.”

Eelde is echter meer dan alleen commerciële luchtvaart, benadrukt Lieshout. Er vinden ook lesvluchten plaats, er zijn medische vluchten en er zijn plannen om de luchthaven verder uit te bouwen als broedplaats van moderne technologie, zoals drones en elektrisch vliegen. Het is echter de vraag of het lonend is daarvoor de luchthaven open te houden. Ook dat vergt investeringen, neem de noodzakelijke nieuwbouw van een brandweerkazerne, die zeker 3 miljoen euro gaat kosten, maar waar de aandeelhouders nogal tegen aan hikken.

Lieshout: „Het is dus gewoon de vraag of politici bereid hun verlies te nemen en afscheid te nemen van de luchthaven, of houden ze er aan vast dat het Noorden een luchthaven heeft? Daarbij moet de politiek zich wel realiseren dat de staatssteunregels vanaf 2024 worden aangescherpt.”

Tussenoplossingen

Er zijn nog allerlei tussenoplossingen mogelijk, betoogt Lieshout, door de luchthaven op kleinere schaal voort te zetten. „Als hij alleen open blijft voor kleine lesvliegtuigen en dergelijke, heb je minder beperkingen voor woningbouw vanwege de aanvliegroutes. Dan kun je dus wel meer grond bestemmen voor huizen en daarmee een mooie wijk creëren. Er zijn veel verschillende opties mogelijk.”

Als de toekomst van de luchthaven een politieke keuze is, dan laat het stadsbestuur van Groningen met de verkoop van de aandelen een belangrijke mogelijkheid door de vingers glippen om invloed uit te oefenen op de ontwikkelingen in de eigen achtertuin. Of dat nu over de toekomst van de luchthaven gaat, of een nieuwe glorieuze woonwijk.



menu