Aanpak van N366 bereikt Drenthe

De aanpak van de N366 bereikt dit jaar Drents grondgebied. De rotonde die deze weg met de N391 richting Emmen verbindt, maakt plaats voor een kruising.

Finale

Daarmee begint het project N366 Veilig ook aan zijn finale. In 2009 gaf de provincie het officiële startschot voor het project. Zij is de eigenaar van de weg die van Veendam naar Ter Apel loopt.

Op die weg gebeurden veel ongelukken, zeker op de kruisingen. Bij een aantal ongevallen kwamen mensen om het leven. Met het project wilde de provincie de weg veiliger maken. Ze trok er 40 miljoen euro voor uit. De bestuurders van de gemeenten waar de N366 doorheen loopt, legden ook geld op tafel. ,,De eerste kruising die werd aangepakt, was die bij Alteveer'', zegt een woordvoerder van de provincie. ,,Daar gebeurden veel ongevallen. Op die plek werd een ongelijkvloerse kruising aangelegd, de eerste in een serie.''

Kruisingen

In de jaren erna verrezen ook dergelijke kruisingen ter hoogte van Stadskanaal, Musselkanaal, Ter Apelkanaal en Ter Apel. Bij het laatstgenoemde dorp komt nog zo'n kruising, ter hoogte van de Westerstraat.

Daar waar de N366 eindigt in een rotonde en ‘overgaat' in de Drentse N391 richting Emmen, komt ook nog een ongelijkvloerse kruising. ,,De rotonde die daarvoor verdwijnt, ligt al op Drents grondgebied en dus is de provincie Drenthe hier ook bij betrokken. De kruising komt ook deels op het grondgebied van de gemeente Vlagtwedde te liggen.''

Aanpassen bestemmingsplan

De Groninger gemeente is bezig met het aanpassen van het bestemmingsplan waardoor aan het eind van dit jaar met de aanleg begonnen kan worden. ,,Op de N391 richting Emmen worden door de provincie Drenthe ook nog ongelijkvloerse kruisingen aangelegd. Daardoor kun je straks in één keer van Veendam naar Emmen en vice versa rijden met 100 kilometer per uur. Er komt een uniforme snelheid, dus de 80 kilometer die nu nog geldt voor sommige stukken verdwijnt.''

Activiteiten dus te over op het zuidelijke deel van de N366 in de komende tijd. Op het noordelijk deel ook. Daar wordt het weggedeelte tussen Veendam en Pekela verdubbeld en dat tussen Pekela en Stadskanaal verbreed. Ter hoogte van Pekela wordt daarbij ook een ongelijkvloerse kruising aangelegd.

Zo moet er in 2018 een N366 liggen die veel veiliger is. Volgens de woordvoerder is de veiligheid door de al uitgevoerde maatregelen nu al merkbaar. ,,Op de ongelijkvloerse kruisingen gebeuren vrijwel geen ongelukken meer. De cijfers maken dat duidelijk. Er gebeuren op de delen daartussen nog wel soms ongevallen. Soms belandt er een auto in de sloot, door welke oorzaak dan ook. Maar dat zul je wel nooit helemaal kunnen voorkomen.''

Toon reacties

Word wakker met het belangrijkste nieuws uit het Noorden met onze ochtend-nieuwsupdate.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven

Lees hier ons privacy statement.