Aantal doden op N34 toegenomen

Voor het eerst in jaren is het aantal ongelukken met dodelijke afloop op de N34 in Drenthe dit jaar toegenomen.

Drie mensen kwamen om het leven bij twee ongelukken. In januari boorde een kraanmachinist uit Schoonebeek zich op de rotonde bij Gieten in de aarden wal, waarna zijn cabine in brand vloog. En deze maand keerde een bejaard echtpaar uit Emmen ter hoogte van de afslag Emmen-West op de weg met desastreuze gevolgen. De auto werd in de flank aangereden door een vrachtwagen. De mannelijke chauffeur overleed ter plaatse, zijn echtgenote een dag later in het ziekenhuis in Groningen.

Laatste jaren steeds veiliger

De stijging is opvallend omdat de provincie Drenthe er de laatste jaren veel aan doet de weg veiliger te maken. Zo kwamen her en der rotondes en viaducten. In 2006 kwamen voor het laatst drie mensen op deze weg om het leven. De afgelopen vier jaar viel er steeds een of geen enkele dode te betreuren. De aantallen vallen mee in vergelijking met het rampjaar 2001. Toen kwamen bij acht ongelukken twaalf mensen om het leven. In dat jaar moesten bovendien 24 mensen na een botsing op de N34 naar het ziekenhuis; in 2002 (met twee doden) waren dat er zelfs 32. Ook die aantallen zijn de laatste jaren drastisch gedaald.

'Overijssel is jaloers op de gelijkvloerse kruisingen'

Daarna werd duidelijk dat er iets aan de weg moest gebeuren. Gedeputeerde Henk Brink is uiteraard niet blij met de lichte stijging, maar zegt wel dat de provincie er alles aan doet om van de N34 een veilige weg te maken. ,,Zo zijn de kruisingen overal gelijkvloers, iets waar ze in Overijssel heel jaloers op zijn.” De N34 loopt bij Coevorden via Hardenberg en Ommen door naar Zwolle.

Ribbels

Brink wijst op het besluit van Gedeputeerde Staten om de N34 tussen Coevorden en de Frieslandroute (N381) bij Emmen te verdubbelen. Hij verwacht dat dit gebeurt voor 2020. Een volledige verdubbeling zit er nog niet in. ,,Het stuk dat nu vierbaans wordt, is het drukste stuk van de N34. We doen ook andere dingen om de weg veilig te houden.” Brink wijst op een groene ribbelstrook in het midden van de N34 ter hoogte van Zuidlaren. ,,Veel ongelukken gebeuren omdat automobilisten per ongeluk op de verkeerde weghelft komen. Daarbij overschrijden ze de doorgetrokken middenstreep, en die ribbels helpen dat hopelijk voorkomen.”

Ook de Frieslandroute is onderwerp van zorg, al is die volgens Henk Brink minder druk dan de N34. In Friesland wordt de weg tot Oosterwolde verdubbeld. ,,Veel mensen wijzen mij daarop, maar dan zeg ik: Friesland is bezig met een inhaalslag. Wij hebben al veel gedaan. Maar ik geef toe, je schrikt soms wel van de ongelukken op die weg.”

Toon reacties

Word wakker met het belangrijkste nieuws uit het Noorden met onze ochtend-nieuwsupdate.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven

Lees hier ons privacy statement.