Advies: Verbeter invoegstroken bij knooppunt Hoogeveen en Lankhorst om veiligheid en doorstroming A28 te verbeteren

Knooppunt Lankhorst. Foto: Martijn Bijzitter

Door twee invoegstroken op de A28 bij de knooppunten Lankhorst en Hoogeveen te verbeteren, kunnen de veiligheid en doorstroming op de A28 ook in de toekomst op peil blijven. Die aanbeveling staat in een onderzoek over de toekomst van de snelweg.

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat onderzocht samen met de provincies Drenthe, Overijssel en Gelderland welke maatregelen nodig zijn om de veiligheid en doorstroming op de A28 tussen de afslagen Amersfoort-Vathorst en knooppunt Hoogeveen op langere termijn te waarborgen.

Vooral vertraging bij Lankhorst

In het geval van Meppel en Hoogeveen zit het met die doorstroming doorgaans wel snor. Tussen Hoogeveen en Zwolle is er vooral in de richting van Zwolle in de ochtendspits enige vertraging, vooral op knooppunt Lankhorst bij Meppel, de plek waar de A32 en de A28 samenkomen.

Andersom, in de richting van Zwolle naar Hoogeveen, is er in de avondspits hooguit sprake van enkele minuten vertraging.

Veel ongevallen

Als er al langer vertraging is, dan wordt die vooral veroorzaakt door ongevallen. Uit een analyse blijkt dat bij knooppunt Lankhorst relatief veel ongelukken gebeuren. Tussen 2003 en 2017 waren het er 191, waarvan 38 rond de plek waar verkeer vanaf de A32 invoegt op de A28 richting Zwolle.

Op het knooppunt Hoogeveen werden in dezelfde periode 171 ongevallen genoteerd. Het in- en uitvoegen wordt als een belangrijke oorzaak gezien.

Advies: Verbeter het invoegen

Om beide knooppunten veiliger te maken, wordt geadviseerd om het invoegen te verbeteren. In het geval van knooppunt Lankhorst, waar verkeer vanaf de A32 nu via een invoegstrook van 250 meter op de A28 komt, zou dat kunnen door verkeer vanaf de A32 direct op een rijbaan van de A28 te leiden. Het verkeer op de A28 zou in dat geval na een slordige achthonderd meter aan de linkerkant van de weg invoegen.

loading

Op het knooppunt Hoogeveen schuilt het gevaar vooral in de aansluiting vanaf de N48 vanuit Zuidwolde op de A28 richting Zwolle. Weggebruikers moeten hier, terwijl ze met relatief lage snelheid uit de lus van het klaverblad komen, direct invoegen op de snelweg. Om die reden wordt geadviseerd om een zogenoemde rangeerbaan aan te leggen, zoals eerder al gebeurde aan de andere zijde van het knooppunt. Zo’n rangeerbaan scheidt de in- en uitvoegstrook van de hoofdrijbaan, waardoor verkeer veiliger kan invoegen.

menu