Assen: Zandvoort heeft koppositie Formule 1 in handen

Zandvoort heeft de beste papieren voor de Formule 1, zegt Jos Vaessen van het TT Circuit in Assen. ,,Als Zandvoort het niet lukt, zitten wij op het vinkentouw.’’

Assen speelt de tweede viool om het Formule 1 circus naar Nederland te halen. Zandvoort krijgt de voorkeur vanwege de historie en de ligging vlakbij Amsterdam. Op het circuit van Zandvoort werden van 1952 tot en met 1985 Formule 1 races gehouden. ,,We hebben onderschat dat nostalgie zo zwaar zou wegen”, aldus Arjan Bos, voorzitter van de stichting Circuit van Drenthe.

Assen versus Zandvoort: dit zijn de voors en tegens van beide circuits
Lees verder

Een opzetje?

Vorige week werd bekend dat Zandvoort een brief heeft van Formule One Management (FOM), dat de races toewijst. Daarin staat dat de FOM met Zandvoort werkt aan ‘een deal om de race in 2020 mogelijk te maken’. In Assen en omgeving sprak men van een opzetje tussen Zandvoort en De Telegraaf om de brief te laten uitlekken.

Het TT Circuit kreeg een dag later bericht uit Londen dat er nog geen besluit is genomen en niets is toegezegd. Assen zou dus nog in de race zijn voor de Formule 1. ,,Ik denk nu dat die brief van de FOM er wel is. Zandvoort heeft een voorsprong”, zegt Jos Vaessen namens The Netherlands Grand Prix Foundation die de Formule 1 naar Assen wil halen.

Niet in paniek raken

Vaessen had donderdag overleg met Arjan Bos over de Formule 1 in Assen. Vaessen: ,,We moeten niet in paniek raken. We gaan eerst in kaart brengen hoe de situatie is. We blijven overleggen met de FOM en de andere instanties voor de Formule 1.”

Het is voor Assen nog geen gelopen race dat de Grand Prix Formule 1 in 2020 in Zandvoort wordt gehouden. ,,Aan het circuit in Zandvoort hoeft weinig te gebeuren, maar aan de faciliteiten bij de baan moeten miljoenen worden geïnvesteerd. In Assen is dat al voor elkaar”, zegt Bos.

'Assen' ging een een spandoek boven de A28, ter hoogte van de afslag naar het TT Circuit. Foto: Marcel Jurian de Jong

Zandvoort moet twee zaken voor 2020 voor elkaar zien te krijgen, aldus Bos. ,,Geld en tijd. De FOM vraagt een fee van 20 miljoen euro en daarnaast moet er nog ruim 40 miljoen verbouwd worden. Dat geld moet grotendeels van sponsors komen. Is het geld er, dan is het nog de vraag of alles voor 2020 klaar kan zijn.” Zandvoort krijgt van de FOM een half jaar tijd om de plannen uit te werken.

Prins Bernhard jr., eigenaar van het circuit van Zandvoort, zocht de afgelopen dagen bewust de publiciteit, meent Bos: ,,Hij deed dat om geld los te krijgen. Heel slim.”

Strijd Assen - Zandvoort: vooral op basis van emotie en geld wint Zandvoort
Lees verder

Gelijk inspringen

Als het Zandvoort niet lukt de miljoenen bijeen te sprokkelen en de faciliteiten te realiseren, dan kan Assen gelijk inspringen, zegt Bos. ,,Eind 2019 maken we de TT-baan klaar voor de Formule 1. Dat hebben we deze week besloten.”

Hij is er van overtuigd dat Nederland op de Grand Prix kalender komt in 2020, vanwege de prestaties van Max Verstappen. ,,Zoveel heb ik wel begrepen van de FOM. Die Oranjetribunes tijdens de Grand Prix van Oostenrijk en in Francorchamps hebben grote indruk gemaakt.”

Als Assen alsnog in beeld komt voor de Formule 1, dan zal het net als Zandvoort ook 20 miljoen aan de FOM moeten betalen om de race te mogen organiseren. Jos Vaessen: ,,Wij hebben daarvoor al garantstellingen van sponsors. Dat geld zullen we moeten terug verdienen met kaartverkoop en hospitality.''

Toon reacties

Word wakker met het belangrijkste nieuws uit het Noorden met onze ochtend-nieuwsupdate.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven

Lees hier ons privacy statement.