Een scanauto van de gemeente Rotterdam. In sommige steden zijn scanauto's een goudmijn.

Assen krijgt toch geen scanauto om zwartparkeerders op te sporen

Een scanauto van de gemeente Rotterdam. In sommige steden zijn scanauto's een goudmijn. Foto: Archief/Ilah Rubio

Assen gaat toch geen scanauto aanschaffen om zwartparkeerders op te sporen. Die investering is op dit moment te hoog en zou te weinig opleveren.

Parkeren: voor sommige steden een goudmijn, maar in Assen kost het de gemeente ieder jaar 273.000 euro. Vooral het onderhoud en beheer van de parkeergarages kost veel geld. Geld dat met kaartjes en boetes niet is terug te verdienen. Daarom wil het college van B en W maatregelen invoeren om de parkeerexploitatie, zoals dat met een duur woord heet, rond te krijgen.

Gemeente handhaaft, rijk vult de zakken

In het centrum van de Drentse hoofdstad geldt het betaald parkeren op straat. In de schilwijken daar omheen liggen vergunningzones. Bewoners en ondernemers betalen een vast bedrag per jaar om hun auto hier neer te mogen zetten. Voor ieder ander is parkeren in deze zones verboden.

Vervelend voor de gemeente is dat overtredingen in vergunningzones bestraft worden met boetes, die ten goede komen aan het rijk. Maar de handhaving wordt wel door de gemeente gedaan. Door de vergunningzones om te zetten naar een gebied met betaald parkeren, omzeilt de gemeente dit probleem en vloeien boetes wél rechtstreeks de gemeentekas in.

Scanauto

Voor bewoners en ondernemers in vergunningzones verandert er niets. Ook de mogelijkheid om bezoek via een app aan te melden, blijft gehandhaafd, zodat een gang naar de parkeerautomaat niet nodig is. Overigens worden acht weinig gebruikte betaalautomaten uit het centrum in de schilwijken neergezet, om de kosten laag te houden.

De gemeente heeft verder onderzocht of een scanauto, die al rijdend via kentekens checkt of er betaald is, iets op kan leveren. Verschillende grote steden hebben zulke auto’s en daar wordt soms flink geld mee verdiend. Toch is het college van B en W tot de conclusie gekomen dat een scanauto in Assen maar ‘een beperkte meerwaarde’ heeft, omdat het totale oppervlak aan betaaldparkeren-zones niet zo groot is.

Bovendien zou je hiervoor de betaalautomaten moeten digitaliseren, zodat daar kentekens op in te voeren zijn. In deze moeilijke financiële tijden durft Assen deze investering op dit moment niet aan, ‘maar de aanschaf van een scanvoertuig en het digitaliseren van de parkeerautomaten in de binnenstad kan op een later moment alsnog gerealiseerd worden’.

50.000 euro per jaar

Als het aantal overtredingen gelijk blijft, leveren de parkeermaatregelen de gemeente ongeveer 50.000 euro per jaar op. De investering van 15.000 euro is er dus snel uit. In de loop van 2021 volgen nog digitaliseringsmaatregelen voor abonnementenbeheer en nieuwe aanbestedingen in het dagelijks parkeerbeheer. Voor het einde van dat jaar moet het jaarlijkse verlies van 273.000 euro daarmee zijn weggepoetst.

menu