Asser burgemeester Marco Out: Formule 1 brengt omzet TT Circuit naar 200 miljoen

Max Verstappen reed in augustus van 2015 rondjes op het TT Circuit in Assen tijdens de Gamma Racing Day. Foto: Archief DvhN Foto: Corné Sparidaens

Het TT Circuit is nu al goed voor 100 miljoen per jaar aan bestedingen in de regio. Lukt het de Formule 1 naar Assen te lokken, dan kan die omzet worden verdubbeld.

Die rekensom maakte de Asser burgemeester Marco Out zaterdag tijdens de tiende editie van de Dag voor Vrienden van het TT Circuit.

,,Op dit moment trekt het circuit circa 650.000 bezoekers per jaar. Die geven in de regio, maar vooral in Assen zelf, in totaal zo’n 100 miljoen euro uit. In de nabije toekomst kan die omzet makkelijk richting 130 miljoen gaan.” Slaagt het TT Circuit erin een ‘spektakelstuk’ als de Formule 1 aan zich te binden, is zelfs 200 miljoen per jaar niet denkbeeldig, aldus Out.

Ecorys: Formule 1 goed voor 17 miljoen winst

Max Verstappen heeft Nederland gek gemaakt van de Formule 1. Bij de dichtstbijzijnde race, in Spa-Francorchamps, ziet het de laatste jaren oranje op de tribune. Niet onlogisch dus dat ook het TT Circuit brood ziet in het driedaagse racecircus. Sportief zijn er weinig belemmeringen. Maart dit jaar rekende Ecorys in opdracht van de provincie Drenthe en de gemeente Assen de economische effecten van de komst van de Formule 1 naar Assen al door. Conclusie: aan de Major League van de autosport is jaarlijks 17 miljoen te verdienen.

Out is minstens zo optimistisch. De burgemeester is dan ook meer dan enthousiast over de mogelijke komst van de Formule 1 naar zijn stad. ,,In heel Assen is de grondhouding positief, maar ikzelf zou het supergeweldig vinden.” Het digitale Stadspanel vroeg 2000 Assenaren hoe ze aankijken tegen het racecircus: ,,1400 mensen hebben geantwoord, van wie tweederde voor de komst van de Formule 1 bleek.”

‘Geen financieel domme dingen doen’

Het racecircus zal voor een ‘geweldige impuls’ zorgen, verwacht Out. ,,Maar wel op voorwaarde dat we 88 jaar motorgeschiedenis niet in de waagschaal stellen. We moeten geen financieel domme dingen doen en alle milieuwetgeving respecteren.” Out is immers ‘burgervader van alle Assenaren’.

Hij gaf toe dat binnen het Stadspanel de jongere deelnemers zich meer verheugen op de Formule 1 dan de oudere respondenten. ,,En de wijken verderop in de stad zijn enthousiaster dan de Assenaren die dichterbij het circuit wonen.”

In met name de wijken Peelo, Baggelhuizen en Pittelo hebben bewoners het hele jaar door al last van de snelwegherrie die van de A28 komt, meer dan elders in de stad. Daar komt het lawaai van het TT Circuit nog eens bovenop. Out sprak van een ‘cocktail van geluid’.

‘Limiet op A28 moet weer terug’

Sinds februari 2016 mag op het Drentse deel van de A28, waar eerder een limiet van 120 gold, 130 worden gereden. De snelheidsverhoging was zeer tegen de zin van zowel de provincie als de gemeente Assen. ,,Het Rijk gaat erover, maar Assen blijft proberen de snelheidslimiet terug te brengen tot 120, of nog beter: tot 100”, liet de burgemeester op de Vriendendag weten.

menu