De gemeente Assen stelt sinds 1 januari niet meer vooraf vast hoeveel uur huishoudhulp een Wmo-cliënt nodig heeft. Seniorenvereniging Assen en Omstreken merkt dat mensen hierdoor minder hulp krijgen en luidt de noodklok: „Waar we bang voor waren is gebeurd.”

Cliënten binnen de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) betalen sinds 2020 het vaste bedrag van 19 euro per maand voor huishoudelijke hulp, ongeacht hun inkomen en het benodigde aantal uren. Volgens de gemeente maken hierdoor steeds meer mensen gebruik van de regeling en stijgen de kosten flink. Per 1 januari staat daarom niet meer aangegeven op hoeveel uur cliënten kunnen rekenen.

‘Denken niet in uren’

,,Wij denken niet meer in uren, maar in resultaat’’, zei wethouder Harmke Vlieg (ChristenUnie) daar eerder over. Seniorenvereniging Assen en Omstreken trok in november aan de bel, omdat bezorgde leden van hun zorgaanbieder te horen hadden gekregen dat het aantal uren hierdoor zou worden teruggeschroefd.

„Waar we bang voor waren is nu inderdaad gebeurd”, zegt bestuurslid Stella Blankers van de seniorenvereniging. „Dit is gewoon een bezuinigingsmaatregel. Volgens de gemeente moet een woning schoon en leefbaar zijn. Nou, bij de meeste mensen is het aantal uren in de praktijk minder geworden en lukt dat dus niet. Zo ken ik mensen die in 2018 nog negen uur hulp kregen per week. Dat was al teruggeschroefd naar zes uur en nu krijgen ze nog maar 2 uur. Dit is een zeer asociale verandering.”

‘Dit mag simpelweg niet’

Cliëntondersteuner Erica Stinissen van het juridisch advieskantoor Wevers staat inmiddels tien Assenaren bij die bezwaar maken tegen de gemeente. Er komen via de seniorenvereniging nog altijd nieuwe aanmeldingen binnen, zegt ze.

„Assen geeft in de nieuwe beschikkingen alleen aan dat een Wmo-cliënt recht heeft op een schoon huis. Het aantal uur hulp dat daarvoor nodig is, ontbreekt. Dat mag simpelweg niet. Eerdere gerechtelijke uitspraken zijn daar heel duidelijk over.”

Volgens Stinissen is het bovendien niet wenselijk dat de zorgaanbieder zelf bepaalt hoeveel tijd nodig is voor schoonmaakwerkzaamheden. „De gemeente moet dat als opdrachtgever bepalen, niet de uitvoerder. Nu ligt er niets vast, hoe moeten mensen dan controleren of ze krijgen waar ze recht op hebben?”

Kwetsbare mensen

Dat de gemeente in de brief adviseert om bij vragen of klachten contact op te nemen met de zorgaanbieder, kan er bij Stinissen ook niet in. „Dat is zó ontzettend fout. We hebben hier over het algemeen te maken met kwetsbare mensen, die niet altijd even mondig zijn en machteloos staan tegenover de bureaucratie van grote zorg- en schoonmaakbedrijven. De gemeente moet de verantwoordelijkheid niet afschuiven.”

De eerste bezwaren zijn inmiddels de deur uit, zegt Stinissen. „Iedereen die zich nog bij ons meldt, staan we gratis bij. Wij zijn er zeker van dat Assen dit moet terugdraaien.”

De gemeente laat in een reactie weten dat de bezwaren in behandeling worden genomen en dat individueel bekeken wordt welk maatwerk nodig is.

Je kunt deze onderwerpen volgen
Drenthe