Auto keert deels terug in Coevorder winkelstraat

De kop van de Friesestraat is straks ook weer toegankelijk voor auto's. Illustratie: Gemeente Coevorden

Na jarenlang wikken en wegen heeft Coevorden de knoop doorgehakt: autoverkeer is straks weer deels mogelijk in de Friesestraat, de winkelstraat die nu enkel toegankelijk is voor voetgangers en fietsers.

Dat is althans het voorstel dat burgemeester en wethouders doen aan de gemeenteraad, die er 12 mei over praat. Twee weken later volgt het definitieve besluit.

De gedeeltelijke terugkeer van de auto in Coevorder winkelstraten, nu nog het domein van fietsers en voetgangers, is al jaren een heet hangijzer in de aanpak van het stadshart.

Coevorden wil vanwege de leegstand het winkelgebied compacter maken, door zaken meer te concentreren rond de Markt.

Afhaalrestaurants

Aan uiteindes van winkelstraten zou er weer plaats moeten zijn voor de auto. Ondernemers die baat hebben bij parkeren voor de deur zouden daarvan profijt moeten hebben, zoals afhaalrestaurants.

Ruim vierhonderd bewoners, winkeliers en eigenaren hebben de afgelopen tijd meegedacht over de plannen. Bij deze bijeenkomsten bleek de meerderheid tegen terugkeer van de auto in de Bentheimerstraat. De meningen over auto’s in de Friesestraat waren verdeeld. Adviezen van bureaus over de locaties en verkeerstechnische gevolgen hebben voor het college de doorslag gegeven.

Breed genoeg voor auto’s en voetgangers

Volgens het college is het eerste deel van de Friesestraat (vanaf het station tot de kruising met Molenbelt en Schoolstraat) breed genoeg voor voetgangers en auto’s. Het idee om ook auto’s toe te laten in een deel van de Bentheimerstraat is wat het college betreft van de baan.

Onlangs kwamen PAC en D66 nog met een motie om vanwege de weerstand de plannen maar helemaal stop te zetten. PAC-raadslid Jerry Stoker haalde aan dat zowel omwonenden als ondernemers kritiek hebben op het weer toestaan van de auto in de Friesestraat. Er is volgens hem grote onrust bij bewoners van wooncomplexen De Vriesse Poort en Rabenhaupt. Tweehonderd handtekeningen zijn opgehaald tegen het plan.

De suggestie dat nieuwe ondernemers zich in dit gebied willen vestigen wanneer parkeren voor de deur mogelijk is, vindt de fractie niet relevant. ,,Het is wat ons betreft zelfs in tegenspraak met wat we juist met de investeringen voor de verbetering van het centrum beogen.’’

Wethouder: Dit is nieuw in de binnenstad

Dat is wethouder Steven Stegen (BBC2014) niet met hem eens. ,,Met de auto te gast in combinatie met kort parkeren ontstaat een onderscheidend vestigingsklimaat voor bedrijven die de auto graag voor de deur willen hebben. Dit is nieuw in de binnenstad. Zo ontstaan er kansen om de toenemende leegstand tegen te gaan. Er hebben zich al geïnteresseerde ondernemers bij ons gemeld’’, zegt Stegen in een persbericht.

menu