Heeft de dieselauto, misschien wel eerder dan we allemaal dachten, definitief de afslag naar het autokerkhof genomen? En is de elektrische auto, die voor velen nog zo ver weg lijkt, hard op weg het nieuwe normaal te worden?

André Faaij laat een volmondig ‘ja’ horen. De hoogleraar energiesysteemanalyse aan de Rijksuniversiteit Groningen en wetenschappelijk directeur van TNO Energietransitie is aangenaam verrast door de afname van diesels vorig jaar in Nederland en de ruime verdubbeling van het aantal volledig elektrische auto’s. ,,De zaak is in beweging gekomen en daar beginnen we nu de effecten van te zien.’’

En dat is in alle opzichten goed nieuws, vindt Faaij. ,,We moeten niet alleen de klimaatdoelen halen, maar ook de crisis van de stikstof en de fijnstof aanpakken. Dat betekent dat vervuilende auto’s, zoals diesels, steeds verder onder druk worden gezet. De Europese emissienormen worden steeds verder aangescherpt. In de praktijk houdt dit in dat het bezit en gebruik van diesel- en benzineauto’s steeds duurder wordt en dat elektrisch rijden steeds goedkoper wordt.’’

loading  

Ruurt Georg van Green Planet in Pesse ziet dat nu al gebeuren. Het tankstation heeft (nu nog) heel veel ‘smaken’ op het menu staan. Van gewone benzine en diesel tot groengas en van biodiesel tot elektriciteit en binnenkort ook waterstof. ,,We merken dat gewone diesel aan populariteit afneemt. Dieselauto’s schrijven in waarde heel snel af. Ook voor de zakelijke markt wordt deze brandstof minder interessant. Kijk maar eens bij de leasetarieven. Die zijn voor dieselauto’s behoorlijk gestegen. Dan kan het al snel uit om voor een schonere of duurzamere energiesoort te kiezen.’’

Benzine en diesel in sterfhuisconstructie

Hoe je het ook wendt of keert, auto’s die op fossiele brandstoffen worden gestookt, zitten sowieso in een sterfhuisconstructie. In 2050 is het einde oefening. Dan zijn diesels en benzineauto’s, misschien op een enkele uitzondering na, alleen nog in het museum te zien. Om dat te bereiken, worden vanaf 2030 geen ‘fossiele’ auto’s meer geleverd. Er wordt uitgegaan van een levensduur van ongeveer twintig jaar.

loading

Bij de neergang van de diesel speelt ook een stuk psychologie een rol, weet verkeerspsycholoog Cees Wildervanck uit Overschild. ,,Het begint met een maatregel om bijvoorbeeld oude dieselauto’s te weren uit stadscentra. Daardoor krijgen deze auto’s een negatief imago. Als vervolgens de wegenbelasting omhoog gaat en de inruilwaarde naar beneden, dan voelen mensen het ook in hun portemonnee. Dan heb je een rationeel én gevoelsmatig argument om toch maar eens naar een andere auto te gaan kijken. En dan wordt elektrisch rijden ook nog eens met premies aantrekkelijk gemaakt. Als je het gedrag van mensen wilt veranderen, moet je kijken naar een combinatie van maatregelen, die elkaar versterken.’’

Om iedereen elektrisch te laten rijden, is het produceren en distribueren van voldoende duurzaam opgewekte stroom een eerste vereiste. Faaij: ,,De stroomvraag stijgt fors. Die zal de komende jaren verdubbelen of misschien wel verdrievoudigen. De kolencentrales moeten dicht, we willen van het gas af, de industrie vergroent en we gaan meer en meer elektrisch rijden. Wind- en zonneparken zijn niet geliefd, maar het opwekken van duurzame energie zal toch gelijke tred moeten houden met de vraag.’’

Opslagcapaciteit elektrische auto’s slim gebruiken

Het aanleggen van een laadinfrastructuur is in ons overzichtelijke land goed te doen, stelt Faaij. En als het gaat om het slim omgaan met energie, kunnen elektrische auto’s in zijn ogen ook bijdragen aan de oplossing. ,,Veel auto’s staan een groot deel van de dag stil. Al die accupakketten tezamen vormen een enorme opslagcapaciteit. Er is al software ontwikkeld die inspeelt op de vraag. Dus een auto staat aan de laadpaal en op het moment dat de vraag elders groot is, en de autogebruiker de energie zelf niet nodig heeft, geeft de auto de stroom terug aan het net. Zo kun je de pieken en dalen in het aanbod heel gericht bestrijden.’’

En met of zonder subsidie, Faaij is van mening dat de elektrische auto hard op weg is mainstream te worden. ,,Elk nieuw model is weer beter dan de vorige. Tegen de verwachting in houden de accu’s zich ook op de langere termijn goed. En de batterijen worden steeds beter en goedkoper. Het moment waarop elektrisch rijden goedkoper wordt dan benzine en diesel is echt nabij. Fabrikanten staan op het punt massa op de markt te brengen. Dus er is ook nog eens iets te kiezen. Tel daarbij op dat de elektrische auto beter is dan de conventionele voertuigen, veel gemak en comfort biedt, stil is, geen uitstoot heeft en de ict aan boord enorm geavanceerd is, dan gaan we vanaf nu enorme versnellingen zien.’’

loading  

Elektrisch, maar waterstof dan?

Het Noorden wil zich graag profileren als waterstofregio van het land. Of deze energie (voor personenauto’s) ook gemeengoed wordt, durft Faaij niet te zeggen. ,,Het ontwikkelen van auto’s kost enorm veel geld. Wanneer een fabrikant heeft gekozen voor elektrisch rijden, dan verwacht ik niet dat daar heel snel een waterstoflijn naast komt.’’

Holthausen in Hoogezand is één van die waterstofpioniers. De stelling dat stroom de nieuwe benzine is en waterstof de nieuwe diesel voor de kilometervreters gaat volgens Carl Holthausen niet helemaal op. ,,Wij zien waterstof als dé energie voor de zwaardere bedrijfsvoertuigen. Waar elektriciteit stopt, gaat waterstof verder. Voor personenauto’s is dat niet nodig. Laat die maar mooi elektrisch rijden. Naarmate de accu’s beter worden, neemt ook de actieradius voor deze auto’s toe.’’

Het Pesser tankstation Green Planet richt zich straks wel degelijk met waterstof op de zakelijke en particuliere rijders. ,,We hebben een waterstofpomp gebouwd en die gaan we met een testteam van zo’n vijftien à twintig gebruikers uitproberen. Kansen zien wij wel degelijk. Na vijf minuten is de tank vol en kun je weer 600 kilometer rijden. Dat is bij een elektrische auto toch wel even anders.’’

Je kunt deze onderwerpen volgen
Drenthe