Foto: DVHN

Automobilist houdt zich keu-rig aan 100 kilometer (maar blijft dat ook zo na de coronacrisis?)

Foto: DVHN

Je kunt bijna gaan picnicken op de A28, zo rustig is het er. En zowaar blijkt nagenoeg iedereen zich te houden aan de omstreden limiet van 100 kilometer per uur. Blijft dat zo?

Dat moest je een jaar geleden eens proberen: met 104 kilometer per uur op de linkerrijstrook gaan rijden. Geheid dat er binnen de kortste keren iemand in je bumper zat te prikken: schiet eens op!

Zwarte Audi met ingehouden snelheid

Het is nu bijna vier weken geleden dat de maximumsnelheid omlaag ging naar 100. Nu zitten er hele stukken al helemaal geen auto’s voor of achter je. Op zeker moment zit er toch een zwarte Audi achter mij wanneer ik op de linkerrijstrook rijd. Ik ga naar rechts, de Audi passeert, maar die gaat zowaar een paar meter voor mij rijden. Met ingehouden snelheid, vooruit, ietsje harder dan 100 kilometer per uur.

Een vrachtwagenchauffeur op de parkeerplaats bij Glimmermade kan niet echt zeggen of de automobilisten langzamer rijden. „Als ik 80 rijd, kan niet echt inschatten of ze mij nu met 100 of 120 voorbijrijden. Maar ik heb een geijkte snelheidsmeter. Als ik 90 rijd, is dat bijna 100 op de snelheidsmeter van een luxe auto. Dan zie ik wel dat de auto’s langzaam bij mij wegrijden.”

De politie kan nog niet zeggen hoe de automobilisten reageren op de nieuwe regels. „Er komt een landelijke evaluatie, waarbij we inventariseren hoeveel boetes we uitdelen enzovoort”, laat een woordvoerder van de Politie Noord-Nederland weten.

Veel haastige types zitten nu thuis

Het rustige verkeersbeeld verbaast verkeerspsycholoog Cees Wildervanck allerminst. Vanwege de coronacrisis is het beeld op de weg niet representatief. „De Audi-rijders met puntschoenen en een kleerhanger in de auto ontbreken nu”, zegt hij. „Dat zijn mensen die haast hebben en vanwege een gevoelsmatige tijdwinst harder gaan rijden.”

De geroutineerde Audi-rijder zoekt volgens Wildervanck ook een mate van uitdaging waarbij hij zich comfortabel rijdt. „Rijdt hij met een relatief lage snelheid op een snelweg, dan voelt hij zich niet prettig. Dat is ook niet het geval als hij met drie jengelende kinderen op tjokvolle Périphérique in Parijs rijdt en de weg kwijt is. Ergens er tussenin ligt het evenwichtspunt.”

Oude gewoonten

Wildervanck is vooral benieuwd wat er verandert wanneer de coronacrisis voorbij is. Zullen automobilisten dan weer in oude gewoonten vervallen en met plankgas de borden met 100 voorbijrazen? Zullen we er vaker voor kiezen om vanuit huis te werken in plaats van achteraan te sluiten in de file?

Ingrijpende gebeurtenis leidt tot verandering

„Mensen zijn geneigd om lang vast te houden aan hun gewoonten, maar een ingrijpende gebeurtenis kan tot verandering leiden”, zegt Wildervanck. „Mensen zijn dan dermate onder de indruk dat ze die gewoonten wel doorbreken. Ik merk het ook aan mijzelfs als ik op ziekenbezoek ben geweest in het UMCG. Ik rijd dan extra voorzichtig de Petrus Campersingel op. Zo’n ingrijpende gebeurtenis waardoor je je gewoonten verandert, kan ook een verhuizing zijn bijvoorbeeld.”

Maar ook op de weg is het nog afwachten wat de impact is van de coronatijd. Wildervanck: „Je hoort er verschillende verhalen over. Sommigen zeggen dat alles binnen de kortste keren weer bij het oude zal zijn, anderen dat we geleerd om socialer te zijn en dat we ons zo blijven gedragen. Ik help het die laatste groep hopen, maar ik durf het niet te voorspellen.”

Eerder testten we al hoeveel tijd je verliest en brandstof je wint als je 100 in plaats van 130 rijdt

loading

menu