ProRail: bijna-botsing bij onbewaakte spoorwegovergang Hooghalen, vlakbij plek waar eerder machinist omkwam, bewakers bij overgang

Per direct staan er toezichthouders bij een onbewaakte spoorwegovergang in Hooghalen nadat er volgens ProRail woensdag een trein bijna op een landbouwvoertuig botste. Dat gebeurde volgens de spoorbeheerder vlakbij de plek waar eerder dit jaar ook al een botsing plaatsvond die een 58-jarige machinist het leven kostte.

ProRail spreekt van een bijna-ongeluk. Dat gebeurde volgens de spoorbeheerder woensdag op enkele honderden meters van de overgang waar op 22 mei een botsing plaatsvond tussen een passagierstrein en een landbouwvoertuig. Daarbij kwam een 58-jarige machinist om het leven.

Dat er nu weer bijna een zwaar ongeval plaatsvond, is reden voor ProRail en de NS voor extra en permanent toezicht van buitengewoon opsporingsambtenaren (boa).

‘Boer: bijna-botsing? Onzin’

De betreffende boer die als enige gebruik maakt van de overgang zegt dat er van een ‘bijna-botsing’ helemaal geen sprake is. Volgens hem was er geen gevaar. „Kennelijk vond een machinist het spannend, maar er was geen gevaar.” Lees hier het verhaal van de boer.

Een ooggetuige onderschrijft dit. Volgens hem was er, het incident zou rond 16.00 uur zijn geweest, weinig aan de hand. ,,Ik schrok wel van de toeterende trein, maar door het oog van de naald is erg overtrokken.”

Bijna-incident

ProRail zegt de grootste aandacht voor de situatie te hebben na het ‘incident’. „We onderzoeken welke maatregelen er verder nodig zijn”, vertelt Aldert Baas van ProRail. Dat het incident waar ProRail over spreekt zo dichtbij de plek van het dodelijke ongeval van mei plaatsvond, maakt het volgens de spoorbeheerder nog belangrijker in actie te komen.

Baas geeft aan dat ProRail de onbewaakte spoorwegovergangen liever vandaag dan morgen opheft. ,,We zitten aan de onderhandelingstafel met derden. De onderhandelingen lopen en zijn vergevorderd, maar verder zeggen we er even niks over.”

De vakbonden hebben naar aanleiding van het bijna-ongeluk een brief op poten gestuurd aan ProRail, de NS en verantwoordelijk staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur). ,,Met het nog dodelijk ongeval in ons achterhoofd en dit voorval, zullen de staatssecretaris, ProRail en NS onmiddellijk actie moeten gaan ondernemen om dergelijk situaties in de toekomst te voorkomen”, schrijven machinistenvakbond VVMC, FNV, CNV en de vakvereniging voor railprofessionals VHS.

loading

Constant toeteren bij Hooghalen

,,Ondanks eerdere toezeggingen is er bij de onbewaakte overwegen te Hooghalen geen tijd meer te verliezen. Geen enkele risico is meer te verantwoorden. Het gaat hier om mensenlevens en de volgende keer kan het weer raak zijn”, aldus de vakbonden die vinden dat deze NABO’s (Niet Actief Beveiligde Overgang) direct moeten worden gesloten.

Vorige maand besloten ProRail en de NS om de maximum snelheid voor treinen bij Hooghalen al te verlagen van 140 kilometer per uur naar 90. Maar dat gaan de vakbonden niet ver genoeg. Zij willen de maximum snelheid omlaag naar 40 kilometer per uur. Ook moeten de machinisten herhaalden toeteren met de tyfoon. ,,Dit zal net zo lang moeten gebeuren totdat er een goede betrouwbare oplossing is gecreëerd.”

NS-topman Roger van Boxtel naar Hooghalen

Een woordvoerder van de NS zegt dat eerst inzicht nodig is over wat er precies is gebeurd woensdag. De NS wil niet meteen overgaan tot nog meer verlagen van de snelheid. „Veiligheid is natuurlijk het belangrijkste, maar dit zou ook vertraging opleveren voor reizigers. We zijn de onbewaakte overgangen wel meer dan zat en willen dat er zo snel als mogelijk een oplossing komt.”

President-directeur Roger van Boxtel van de NS gaat vrijdag naar de bewuste plek toe om zich bij te laten praten door betrokkenen.

menu