Het viaduct dat nu nog langs de N34 ligt, wordt op 7 november op z'n plek gereden.

Bouw van fly-over en verdubbeling N34 bij Emmen-West bereikt eerste grote mijlpaal: compleet viaduct wordt binnenkort op z’n plek gereden

Het viaduct dat nu nog langs de N34 ligt, wordt op 7 november op z'n plek gereden. Foto: Jeroen Kelderman

De werkzaamheden aan de fly-over en verdubbeling van de N34 bij knooppunt Emmen-West zijn in volle gang. De eerste grote mijlpaal wordt op 7 november bereikt. Dan wordt een compleet viaduct op z’n plek gereden. Een kijkje op de bouwplaats.

Het is best lastig je te oriënteren wanneer je tussen de graafmachines en kranen op de bouwplaats staat. In sommige hoeken lijkt nog weinig veranderd, terwijl even verderop de werkzaamheden al bijna afgerond zijn.

loading

Zo ligt de nieuwe afrit vanuit de richting Coevorden naar de Rondweg N391 in Emmen er al. Geasfalteerd en al. Zelfs de belijning is al aangebracht. Een grote container is midden op de weg gezet zodat verkeer er nog even geen gebruik van kan maken.

15.000 volle vrachtwagens met zand

Wat je vooral ziet is zand. Heel veel zand. Aan beide zijden van de N34 liggen enorme bulten. Diepe bandensporen laten zien dat hier regelmatig op en af wordt gereden met zware wagens. 200.000 kuub is er sinds de start van de werkzaamheden in mei gestort, en er is nog 100.000 kuub te gaan. Hoofduitvoerder Wouter ter Weel van Van Spijker Infrabouw haalt zijn telefoon uit een zak van zijn oranje werkjas. Hij rekent uit. ,,Dat zijn in totaal 15.000 volle vrachtwagens.”

Ook Marinus Pasjes, projectmanager van de provincie Drenthe, heeft zich aangesloten bij de rondleiding. ,,Eigenlijk was het de bedoeling dat we hier regelmatig groepen geïnteresseerden zouden rondleiden,” vertelt hij. Er zou zelfs een uitkijkpunt bij de bouw komen, van waaruit mensen een blik konden werpen op de werkzaamheden. De coronacrisis gooit roet in het eten.

Verkeer raast door op hunebed highway

We staan op een grote zandbult aan de Oostzijde van de N34. Naast ons, dwars door de bouwput heen, raast het verkeer op de Hunebed Highway gewoon door. Pasjes: ,,Dat was voor de provincie een belangrijk punt. We hebben aannemers die dit project op zich wilden nemen, uitgedaagd om met een bouwplan te komen dat zo min mogelijk invloed had op de verkeersstromen. Van Spijker Infrabouw heeft daar goed over nagedacht. Er is maar een paar keer een weekendafsluiting nodig.”

Inrijden viaduct op 7 november

De reden van de eerstvolgende weekendafsluiting van 6 tot en met 9 november, zien we aan de andere kant van de autoweg liggen. Ter Weel tekent met een steentje een ‘spekje’ op de grond. ,,Kijk, wat je daar ziet is een compleet ruitvormig viaduct”, legt hij uit.

Het ligt naast de weg klaar om op z’n plek gereden te worden. ,,51 meter lang, 17 meter breed en 1380 ton zwaar, zonder mij erop”, grapt hij. Tijdens de weekendafsluiting blijft de N34 open voor verkeer. De oprit richting Erm/Holsloot is dicht, net als de afrit voor verkeer uit de richting Odoorn naar de Rondweg Emmen.

Op 7 november komt het gevaarte op zijn definitieve plek te staan. Parallel langs de huidige N34, wat de autoweg verdubbelt. De hele exercitie zal zo’n drie uur duren. Naar verwachting kan het verkeer eind november over ‘de nieuwe N34’ rijden. Het verkeer wordt dan omgezet naar de nieuwe rijbaan zodat de aannemer aan de slag kan met de oude.

Per dag anderhalve meter de lucht in

We dalen af en lopen er naartoe. Onder viaduct De Klinkmolen staan de grote betonnen pijlers al klaar voor het wegdek. We klimmen de andere zandbult op. Voor automobilisten op de N34 is dit de meest zichtbare verandering. Negen meter hoog is de zandophoping nu.

Uiteindelijk moet dat 12 meter worden, want dat is de uiteindelijke hoogte van de fly-over. Laag voor laag wordt de verhoging opgebouwd. Ter Weel: ,,Per laag ongeveer 50 centimeter. Dat kan best snel gaan hoor. Soms kom je in een dag wel anderhalve meter de lucht in.”


Gevaarlijke situaties

Tussen de ophogingen aan beide zijden van de N34 moet uiteindelijk de fly-over komen. Wie vanuit de richting Groningen komt ‘vliegt’ straks zo Emmen binnen. Het moet de verkeerssituatie een stuk veiliger en vlotter maken.

Pasjes: ,,De Rondweg N391 Emmen en de aansluiting op de N34 is hier een belangrijke weg die heel Oost-Groningen ontsluit. We zagen de verkeersintensiteit en ongevallen hier steeds meer toenemen. Met name vanaf Groningen ontstonden er soms gewoon wachtrijen. Dat zijn gevaarlijke situaties.”

In tegenstelling tot het wegdek wordt de fly-over stukje bij beetje op z’n plek aangebouwd. In mei 2020 is het project van start gegaan en naar verwachting zal het begin 2022 gereed zijn. Ter Weel: ,,Alle werkzaamheden liggen nog op schema. Met kerst 2021 moet je gebruik kunnen maken van het nieuwe knooppunt.”

Het inrijden van het viaduct is zaterdag 7 november live te volgen via een stream van de Provincie Drenthe op Youtube. Ook dvhn.nl zendt de livestream uit van 8.00 tot 11.00 uur.

menu