Brownies & Downies: Ik mis de gasten

Medewerkers Brownies en Downies zetten de pakketten in elkaar

Cafés, restaurants en hotels brengen leven in de brouwerij. Maar het is des doods in de horeca. In een korte serie belichten wij de situatie. Vandaag: Brownies & Downies in Assen.

Brownies & downies is een landelijke lunch- en koffieketen waar mensen met een verstandelijke beperking aan het werk kunnen. Ook in Assen is een vestiging. „Bij ons werken wel mensen die wat aankunnen. We laten ze op een zo normaal mogelijke manier meewerken in het restaurant”, zegt Lianne Geerts, de eigenaar van het filiaal in Assen.

„Ik ben hier ooit begonnen vanwege mijn broertje. Hij heeft het syndroom van Down en we merkten thuis dat hij best wel veel kon”, vertelt Geerts. „Tijdens zijn stage bleek dat stageplekken bij instellingen wel leuk en gezellig was, maar hij leerde er niet veel. Als wij aan het einde van de dag thuis kwamen waren wij moe, maar zat mijn broertje nog vol energie. Ik vroeg me af waarom er geen plekken waren voor mensen zoals hij, die wel wat meer kunnen.”

Nadat Geerts in aanraking kwam met Brownies & Downies klikte het meteen. „Mijn broertje heeft stage gelopen bij Brownies & Downies in Emmen. Ik dacht: dit is precies wat ik bedoel. Hier kunnen ze hard werken en ook moe weer naar huis.”

Bezorgen en afhalen

Sinds de coronacrisis moet het anders bij de zaak. „De eerste maanden waren we helemaal dicht en kon de dagbesteding ook niet doorgaan. Dat was voor iedereen heel moeilijk”, vertelt Geerts. „Sinds we voor de tweede keer dicht zijn hebben we een bezorg- en afhaalservice opgezet. Klanten kunnen verschillende pakketten bestellen en die maken we dan. Zo kan de dagbesteding doorgaan.”

Aan een tafel zitten de medewerkers die pakketten in elkaar te zetten. Geerts is niet ontevreden over hoe het gaat met de bestellingen. „We mogen niet klagen. We hebben heel veel lieve gasten die bestellen. Daarnaast zijn er ook bedrijven die meteen tachtig of meer pakketten bestellen”, zegt de eigenaar.

Geerts: „We maken voor kerst ook brunchboxen, zodat mensen ze dan ook iets lekkers hebben. Normaal kunnen we dat soort dingen er helemaal niet bij doen, omdat het te druk is. Een deel van de omzet die we verliezen, wordt opgevangen door de verkoop van deze kerstpakketten.”

Even wennen

Voor de medewerkers van Brownies & Downies was het wel even wennen. „In het begin was het allemaal onbekend voor ze, daardoor hadden ze wel begrip voor de situatie. Maar na acht of negen weken vroegen ze waarom we niet open konden gaan”, zegt Geerts. „Toen wist ik dat het te lang duurde.”

De werknemers zijn wel blij dat ze nu kunnen werken. „Het is jammer dat het restaurant dicht is”, zegt Swen Scheper, terwijl hij een strook papier aan het versieren is voor één van de pakketten. „Het is wel leuk nu, maar ik mis de gasten.”

Volgens Geerts is dat ook wat de medewerkers het leukste vinden; het contact met de gasten. „Ze willen allemaal graag mee met bezorgen. Dan spreken ze af wie wat gaat doen en wensen ze de klanten fijne feestdagen. Als ze terugkomen zie je ze helemaal opbloeien.”

menu