Ook bij een kwalitatief nog beter openbaar vervoer willen verreweg de meeste Drentse jongeren een auto. Dit blijkt uit een enquête onder 565 Drentse jongeren van de Jongerenadviesraad Drenthe.

De stelling ‘als het openbaar vervoer in mijn regio goed is, overweeg ik in de toekomst geen auto te nemen’, wordt door 71,9 procent van de respondenten negatief beantwoord. Ook vindt ruim twee derde van de ondervraagde jongeren dat bus en trein te duur zijn. Subsidie voor de aanleg van een elektrische fiets zien ze als een belangrijke stimulans om vaker de fiets te pakken.

Eerste advies Jongerenadviesraad

Joran Andringa en Dewi Moorman presenteerden woensdag het eerste advies van de Jongerenadviesraad aan leden van Provinciale Staten tijdens een debat met gedeputeerde Cees Bijl (PvdA) over het meerjarenplan voor verkeer en vervoer in Drenthe, waarmee tot 2030 honderden miljoenen euro’s is gemoeid.

Bijl wil voortvarend aan de slag om de Drenten zo veel mogelijk aan het fietsen te krijgen. De opkomst van de elektrische fiets biedt volgens hem uitgelezen kansen om dit milieuvriendelijke vervoermiddel te bevorderen. Daartoe is het wel nodig om bredere fietspaden aan te leggen, vindt Bijl en daarin wil hij dan ook miljoenen euro’s steken.

Ov-kaart studenten is niet eerlijk

Ook openbaar vervoer wil Bijl stimuleren. Daar hebben de jongeren nog wel wat op aan te merken. Ze vinden het volgens Andringa niet eerlijk dat studenten een ov-kaart krijgen, terwijl andere jongeren moeten betalen voor hun reis. Bijna de helft (46,4 procent) van de ondervraagden vindt dat evenementen als een concert of een festival vanuit hun woonplaats slecht bereikbaar zijn. Ook vinden veel ondervraagden dat ze best ver moeten fietsen voor werk of onderwijs. Voor 21,8 procent is de slechte bereikbaarheid een reden om uit Drenthe te willen verhuizen.

De meeste Statenfracties zien in de bevindingen van de jongerenadviesraad een aansporing om de komende jaren de bereikbaarheid te verbeteren. De VVD is wel lichtelijk teleurgesteld dat de jongeren kennelijk wat minder genegen zijn de fiets te pakken, terwijl dit toch gezond voor hen is. Gedeputeerde Bijl voelt er niets voor om de aanschaf van elektrische fietsen te subsidiëren, hij steekt het provinciegeld liever in betere fietsvoorzieningen, om de keuze voor de fiets gemakkelijker te maken.

De plannen van Bijl voorzien verder in betere overstapplekken voor bus- en treinreizigers, een goedkopere hub-taxi, in fietsverhuurvoorzieningen en in projecten om goedkoop via de werkgever een fiets aan te schaffen. Bijl had met zijn plannen geen kind aan de Statenleden, zijn nota komt over twee weken als hamerstuk in de plenaire vergadering van het Drents parlement.

Je kunt deze onderwerpen volgen
Drenthe
Aanrader van de redactie