Qbuzz, OV-bureau Groningen Drenthe en de provincies gaan achtpersoons busjes en Qliners elektrificeren met waterstof.

Groningen en Drenthe proberen op deze manier een nog groter deel van het openbaar busvervoer te verduurzamen. Het initiatief is gericht op kleinschalig OV en het luxe snelvervoer over langere afstanden, zoals de populaire Qliner 300 (Emmen- Groningen). Fabrikanten bieden daar geen standaard oplossing.

Nergens stoppen

Ze bouwen bij wijze van proef twee blauwe Qliners, een lijnbus van touringcarfabrikant Setra, om. ,,Die bussen leggen dagelijks zo’n 800 kilometer af en rijden achter elkaar door. Het gebruik is ongeschikt voor een batterijbus omdat ze bijna nergens stoppen en dus geen tijd hebben om op te laden. Niks erger voor een reiziger dan in een stilstaande bus te zitten tot de accu vol is’’, zegt directeur marktontwikkeling Michel van der Mark van Qbuzz.

Touringcars op waterstof zijn er nog niet. Arriva zou met de provincies Groningen, Friesland en Flevoland twee jaar proefrijden met een omgebouwde touringcar op waterstof op de route Groningen- Lelystad (lijn 315). De provincies (Flevoland nam het initiatief) haakten af toen de Finse ombouwer failliet ging. De ombouw is afhankelijk van subsidies die nog niet rond zijn.

B-rijbewijs

Volgens Van der Mark is er ook behoefte aan een waterstofvariant van lichte elektrische achtpersoonsbusjes, met een bereik dat past bij de inzet op een dag. Bij de huidige inzet en stand van techniek zijn zoveel batterijen nodig dat je zitplaatsen moet opofferen vanwege het gewicht. ,,Ze moeten onder de 3500 kg blijven en plaats bieden aan acht reizigers zodat een B-rijbewijs voldoende is.’’ Daarmee is dit type bus ook breder inzetbaar als bijvoorbeeld taxi en voor WMO vervoer.’’

Met 164 elektrische bussen is de helft van het wagenpark van Qbuzz sinds begin vorig jaar al emissievrij. De verduurzaming vond plaats bij alle stadsbussen en Q-link lijnen en de kortere streeklijnen (60 bussen).

De duurzame vloot wordt sowieso aangevuld met dertig streekbussen op waterstof (dit jaar 20 in Groningen, volgend jaar 10 in Emmen). Dat zijn elektrische streekbussen met een eigen brandstofcel, in plaats van een batterij.

Qbuzz test deze techniek al ruim drie jaar met twee blauwe waterstofbussen vanuit Appingedam. De eerste nieuwe rijden al. Die zijn in kleur bijna niet meer van gewone bussen te onderscheiden.

Je kunt deze onderwerpen volgen
Drenthe