Coevorden hakt na jaren de knoop door: auto keert terug in Friesestraat

Een indruk van hoe de kop van de Friesestraat er straks komt uit te zien met de terugkeer van de auto. Illustratie: Gemeente Coevorden

Na jaren van discussie heeft de gemeenteraad van Coevorden dinsdagavond de knoop doorgehakt: de auto keert terug in een deel van de Friesestraat. Deze winkelstraat is nu nog het domein van fietsers en voetgangers.

Opnieuw toonde de raad zich sterk verdeeld, in wederom een rommelige videovergadering vol technische haperingen. Vaak onnavolgbaar ook voor buitenstaanders, want amendementen en moties vielen voor hen niet na te lezen. Doodzonde, want uitgerekend dit onderwerp houdt de gemoederen ook buiten de gemeenteraad behoorlijk bezig.

De tweespalt in de raad zelf loopt door tot in de collegepartijen: BBC2014 (negen zetels) stemde voor, coalitiepartner PvdA (vier zetels) is tegen terwijl de derde collegepartij (CDA) intern verdeeld is: twee raadsleden voor, twee tegen. Dankzij steun van de VVD (vier zetels) stemden uiteindelijk vijftien van de 25 raadsleden voor de terugkeer van de auto.

Tegenstrijdigheden

De meeste fracties haalden aan dat het plan leidt tot tegenstrijdigheden in de aanpak van het stadshart. Coevorden wil een compact winkelhart, maar creëert tegelijkertijd nieuwe winkelmogelijkheden aan het uiteinde van de Friesestraat. Daar staan al jaren tal van winkelpanden leeg.

Coevorden wil zich omvormen van winkel- naar bezoekersstad, waar water, historie en gezelligheid de dienst uitmaken. Maar dan tegelijkertijd de auto toelaten? Coevorden knapt de Markt en het stationsgebied op, maar in plaats van een gezellig wandelgebied ertussen moeten voetgangers juist oppassen voor auto’s?

Niet alleen voor tegenstanders PvdA, D66, PAC, PPC en de helft van het CDA zijn dit belangrijke argumenten, ook BBC2014 en VVD toonden zich gevoelig ervoor.

Lastig besluit

,,Het is een lastig besluit’’, zei wethouder Steven Stegen (BBC2014). ,,Is het terugbrengen van de auto de beste optie? Ik denk het wel. Ja, er komen meer winkels terwijl we het winkelgebied compacter maken. Maar voor dit deel mikken we op andere bedrijvigheid. Zoals bedrijven met een beleving, zoals een jeneverstokerij of een klokkenmaker. Maar we zijn ons wel degelijk bewust van de gevoeligheden in het dossier.’’

Motie PvdA

Een motie van de PvdA om het plan uit te stellen om alternatieven te onderzoeken haalde het niet. Uitstel was volgens de meeste fracties geen optie. ,,Er liggen nu twee onderzoeken op tafel’’, zei Bernette Sieben (VVD). ,,Moet daar nog een derde bij? Als dat klaar is, zitten we al lang weer in een andere dynamiek.’’

BBC2014 denkt dat de terugkeer van de auto leidt tot meer reuring en activiteiten in dit deel van het centrum. Bittere noodzaak, vond ook Sieben. ,,Als je vanaf het station het stadshart inloopt is de eerste gedachte teruggaan, want er is zo te zien toch niks te doen.’’ De VVD verwacht dat het toelaten van autoverkeer nieuwe mogelijkheden biedt voor dit deel van het centrum. Niet zozeer meer winkels, maar vooral ook dienstverlenende bedrijven.

‘Hufters in BMW’s’

D66 zei ervan overtuigd te zijn dat de verkeersveiligheid in het gedrang komt. Het verkeer wordt straks via de Friesestraat geleid naar de Schoolstraat en de Wilhelminasingel. ,,Het wordt straks een stratencircuit voor hufters die de maximumsnelheid van hun BMW willen uittesten’’, zei Lars Hoedemaker.

Wethouder Stegen wilde niets weten van een mogelijke racebaan. ,,De verkeersveiligheid staat voorop.’’ Met de juiste inrichting van de straat kan de snelheid volgens Stegen beperkt worden. De auto is er te gast, stapvoets rijden is het credo.

menu