Kleinschalige reisorganisaties luiden de noodklok. Woensdag lanceren zij een petitie waarin zij de regering smeken om compensatie.

Eén van de initiatiefnemers van de petitie is Dorien Dijkstra (51) uit Roden. Sinds 2002 runt zij samen met echtgenoot Stalin Armijos reisorganisatie Native & Green, gespecialiseerd in reizen naar Ecuador, de Galapagoseilanden, Peru en Colombia.

Nauwelijks gehoord

Dijkstra en collega-ondernemers, die net als zij maatwerkreizen aanbieden, lanceren de petitie via hun eigen socialemediakanalen en www.petities.nl. Daarbij plaatsen ze ook een animatiefilmpje. Dat moet de problematiek waarmee de bedrijven te maken hebben duidelijk maken. ,,We merken dat het voor heel veel mensen lastig is om te begrijpen wat er speelt. Mensen kennen de reiswereld door de grote hotels en de TUI’s. Wij werken echt heel anders, maar we worden nauwelijks gehoord.”

Volgens Dijkstra ziet de regering de problemen in haar branche volledig over het hoofd. De branchevereniging voor kleinschalige reisorganisaties, VvKR, schat dat 80 procent van de bij de vereniging aangesloten organisaties geen enkele vorm van compensatie krijgt. ,,Wat we willen is dat de TVL-regeling (tegemoetkoming vaste laten) met terugwerkende kracht voor álle kleinschalige reisorganisaties beschikbaar komt. Nu vallen veel collega’s buiten de boot, omdat hun kantoor geen aparte ingang heeft. Ook willen we inkoopcompensatie.”

Dubbele kosten

In tegenstelling tot grote touroperators, zo legt Dijkstra uit, betalen kleinschalige reisorganisaties de vooruitbetaling van de klant die een reis boekt vaak meteen door naar het buitenland. ,,Wij zijn niet gericht op voor een dubbeltje op de eerste rang zitten. Wij maken bijzondere ervaringen, met respect voor natuur, cultuur en bevolking. Wij werken dus met kleine accommodaties en personeel uit de regio, die zaken moeten regelen voor het verblijf van onze gast.” Het geld van de aanbetaling wordt vaak direct gebruikt en is dus moeilijk terug te vragen.

,,Daarnaast vragen reizigers hun geld terug. We maken dus dubbele kosten, terwijl we geen inkomsten hebben. We hebben het dan niet over last minutes naar Griekenland voor 400 euro. Een reis bij mij kost vaak minstens het tienvoudige. Dat zijn dus absurde kosten. Vergelijk het eens met een op maat gemaakte bruidsjurk. De jurk wordt speciaal ontworpen en gemaakt. De bruiloft gaat niet door en de bruid wil het geld terug van de jurkenmaker. Dat gebeurt niet en dat vindt iedereen logisch.”

Aan de rand van de afgrond

De Roner onderneemster vindt het onbegrijpelijk dat ruim een jaar na de uitbraak van de coronapandemie nog niks is geregeld voor haar branche. ,,Onlangs is er een motie aangenomen dat er een compensatie moet komen voor annuleringskosten. Een schijntje, maar ook die is gekoppeld aan de TVL. De Kamer heeft een gebaar willen maken, maar dat is dus niet aangekomen bij de mensen die het nodig hebben.”

Behalve aanspraak op de TVL hoopt Dijkstra dat de petitie ertoe leidt dat kleinschalige reisorganisaties worden gecompenseerd voor al ingekochte diensten. ,,Net als de voorraadcompensatie voor de horeca of de inkoopcompensatie voor de vuurwerkbranche.”

Dijkstra blijft zich inspannen voor een eerlijke behandeling en heeft zicht helemaal vastgebeten in het recht. ,,In maart dacht ik al: hier klopt iets niet. In november zag ik dat veel collega’s van mij niet alleen financieel maar ook mentaal aan de rand van de afgrond staan. Weet je, dit is een situatie die nooit voorkwam. Hier is het systeem niet op ingericht.” De helft van de kleinschalige reisorganisaties vreest voor het voortbestaan.

Onlangs bepleitte branchevereniging VvKR om weer per land te gaan beoordelen of een veilige reis mogelijk is. Momenteel geldt voor elk land minimaal kleurcode oranje: alle niet noodzakelijke reizen worden in elk geval tot en met 15 mei afgeraden. Dijkstra durft amper vooruit te kijken. ,,Ik verdien pas als de reis gemaakt is en dat wordt dit jaar niks. Misschien dat er op zijn vroegst volgend voorjaar weer íets binnenkomt.”

Je kunt deze onderwerpen volgen
Drenthe