Coureur en zakenman Coronel: ‘Gokken doe je maar in het casino’

Autocoureur en zakenman Tom Coronel op de Drentse Startersdag. ,,Doen jullie al iets met snapchat?’’ Foto: Gerrit Boer

Workshops, presentaties, een markt. De Startersdag Drenthe helpt jonge, beginnende ondernemers op weg. Coureur Tom Coronel, tevens zakenman, racete de zaal dinsdag op avontuurlijke en inspirerende wijze langs kansen.

In Tom’s Wereld is praktisch alles ingesteld op competitie, op winnen. Van ogenschijnlijke trivialiteiten en het ondernemerschap tot racen in de autosport. Tom Coronel (45) lijkt de vleesgeworden snelheid, die moeiteloos vijf kwartier in een uur praat. ,,Competitief zijn is belangrijk’’, houdt Coronel de startende en jonge ondernemers voor. ,,Anders dreig je te verzwakken.’’

‘Op het juiste moment remmen’

In het bovenzaaltje van ondernemershotel De Compaen in Hoogeveen wervelt Coronel door zijn verhaal, inkakken is er niet bij. Hij prikkelt de zaal, ontlokt discussie en jakkert multimediaal naar de finish. Maar goed ondernemerschap is niet alleen maar gasgeven. ,,Het is ook balanceren’’, doceert Coronel. ,,En op het juiste moment remmen, anders ben je levensgevaarlijk bezig.’’

Hij paart de ene oneliner aan een andere: ‘ondernemen is avontuur’, ‘de voorruit is groter, dan de achteruitkijkspiegel, ‘je kunt veel meer, dan je denkt’. De link met de autosport is nooit ver weg, de voorbeelden uit de praktijk evenmin. Dat geeft Coronel een zekere autoriteit. Hij is ervaringsdeskundige en zijn curriculum vitae marcheert als een fanfarekorps voor hem uit.

Televisies, koffiemachines en barbecues

Toch kennen velen hem als die vrolijke, drukke autocoureur, die met enige regelmaat Formule 1-races op de bank bij Ziggo Sport-presentator Rob Kamphues van snedig commentaar voorziet. Maar Coronel verdient het naar eigen zeggen niet in de racerij. Hij is ook en vooral ondernemer. Met een serie succesvolle webshops waarmee hij onder meer televisies, koffiemachines en barbecues aan de consument brengt. En een omzet die richting de 40 miljoen euro gaat.

Niet slecht voor iemand die beweert ‘maar wat aan te rommelen’. Zijn geheim? De eerste en de beste willen zijn, nieuwe multimediale concepten uitrollen, pionieren ,,Op mijn websites staan veel video’s over de producten. Dat werkt een stuk beter dan tekst. Laat zien wie je bent. En het is ook nog eens ondertiteld. Waarom? Veel mensen shoppen toch vaak stiekem op hun werk, dan hoeven ze het geluid niet aan te zetten.’’ Brede grijns.

Maar er zijn nog meer voordelen, stelt Coronel. Een digitaal verkoper is volgens hem nooit humeurig, opdringerig of slecht te verstaan. ,,En je hoeft je ook niet te ergeren aan zijn lichaamsgeur.’’

E-Commerce man van 2011

In 2011 werd Coronel door Emerce verkozen tot E-Commerce man van 2011. Hij kreeg de meeste stemmen, door optimaal gebruik te maken van internet en sociale media. Zonder toepassing van en aanwezigheid op het wereldwijde web, ben je als bedrijf dood, poneert Coronel. Grafiekjes funderen zijn verhaal. ,,In de afgelopen tien jaar is er meer veranderd, dan in de voorbije vijftig jaar.’’

Media, elektronica, kleding, voeding: internet is the place to be . Met Google en YouTube op P1 en P2, om in racejargon te blijven. Coronel: ,,Maar de poleposition is binnenkort voor YouTube, hoor. Die gaat zó hard. Trouwens: doen jullie al iets met snapchat? Houd dat in de gaten. Dat bedrijf is laatst voor 24 miljard dollar naar de beurs gegaan. VIER-EN-TWINTIG MILJARD, MENSEN.’’

Infotainment

Even naar adem happen is er amper bij. Coronel dendert moeiteloos in de hoogste versnelling door. Infotainment voor startende ondernemers, die al workshops, presentaties en een ondernemersmarkt achter de rug hebben. De afsluitende borrel lonkt, maar niet voordat Coronel er nog een (Drents) kwartiertje aan vast heeft geplakt.

Daarin drukt hij zijn gehoor één ding op het hart: ondernemen is risico lopen, maar het is geen gokken. ,,Dat doe je maar in het casino’’, besluit Coronel.

menu