Cultuurbeleid Assen moet van hele stad zijn

Het nieuwe cultuurbeleid van Assen moet van de hele stad zijn. Daarom schuiven culturele instellingen en andere bedrijven aan voor tafelgesprekken.

In de zomer maakt de gemeente de balans op en dit najaar verschijnt het nieuwe cultuurbeleid. ,,De behoefte van de stad is belangrijk: welke kant willen we op?, ’’ zegt wethouder Maurice Hoogeveen (D66). De gemeente nodigt gericht mensen uit voor de gesprekken en zet partijen bij elkaar aan tafel. ,,Mensen komen vaak zelf met goede ideeën’’, vertelt Hoogeveen.

In het najaar verschijnt het nieuwe beleid voor cultuur. Hierin moet ook aandacht komen voor projecten in de buurt. Zo zijn er plannen voor een buurtopera in Assen. Een ander idee is het Verhaal van Assen van het Culturele Hart dat gisteren precies een jaar bestond. Het Culturele Hart is een samenwerking tussen veel instellingen in de gemeente Assen, waaronder het Drents Museum, De Nieuwe Kolk, de bibliotheek en het Drents Archief.

Meer aandacht voor het ontstaan van Assen

Met het Verhaal van Assen moet het ontstaan van de stad meer aandacht krijgen. Daardoor moeten bezoekers langer in Assen blijven hangen. ,,We werken ook aan een educatief project ‘mijn stad Assen’ waarin we leerlingen van de groepen 5,6,7 en 8 leren over het ontstaan van Assen’’, vertelt Hilko Folkeringa, directeur van theater/bioscoop De Nieuwe Kolk.

Die stadsgeschiedenis kun je goed gebruiken. Folkeringa: ,,De samenwerking levert mooie dingen op en daar zijn we trots op.’’ Hoogeveen wil niet alleen traditionele culturele instellingen om tafel. Ook de creatieve industrie moet aanschuiven. ,,We hebben hier goede jongens die apps bouwen of 3D-video's. Die kunnen we goed aan Garage TDI koppelen.’’

Aankleding en invulling

Maar ook investeerders praten mee. ,,De initiatiefnemers van Foodmarke houden misschien wel wat ruimte over’’, zegt Hoogeveen. ,,Smahk (Stedelijk museum Assen hedendaagse kunst) wil al jaren naar de binnenstad.’’ Overigens is het nog niet helemaal zeker dat de Foodmarke naar Assen komt. De initiatiefnemers zijn druk bezig met financiering. ,,Door samen te werken wordt het plan wel steeds realistischer.’’

Het nieuwe cultuurbeleid schuurt aan tegen het plan voor de binnenstad. Hiervoor zit Hoogeveen om tafel met horeca, retail en vastgoedondernemers en eind dit jaar moet het plan, dat de binnenstad tegen de toekomst moet wapenen, klaar zijn. Daarbij is aankleding en invulling belangrijk, vindt Hoogeveen. ,,Bij het Drents Museum komen jaarlijks zo’n 150.000 bezoekers van ver buiten Assen. Die moeten we hier lang houden.’’ Daarom wordt de Brink nu opgeknapt, zodat er een loop naar het centrum ontstaat.

Toon reacties

Word wakker met het belangrijkste nieuws uit het Noorden met onze ochtend-nieuwsupdate.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven

Lees hier ons privacy statement.