Curator: 'Er zijn gegadigden voor overname De Reest, maar ik twijfel of taxibedrijf in oude vorm zal terugkeren'

Passagiersbusje van Taxi de Reest. Foto: eigen foto

Voor het failliete taxibedrijf De Reest ligt mogelijk een doorstart in het verschiet, nu meerdere partijen een bod hebben uitgebracht. Maar curator Ynze Talstra twijfelt of de Meppeler vervoerder in oude vorm terugkeert.

Het bedrijf is eind juli failliet verklaard door de rechtbank, op aanvraag van een groep chauffeurs die zeiden al maanden geen salaris meer te hebben ontvangen. De Reest was toen al drie maanden niet meer actief geweest, door de coronamaatregelen.

Het vervoersbedrijf in Meppel bestaat achttien jaar. Het bedrijf verzorgde onder meer taxiritten van en naar de horeca, ritten van- en naar Isala, groepsvervoer in touringcars, schoolvervoer en transfers naar Schiphol.

Talstra twijfelt of een doorstart ervoor zorgt dat het ooit roemruchte Meppeler taxibedrijf in oude vorm terugkeert. „Een bedrijf dat op grote schaal actief is met zowel touringcars als kleinere taxi’s zie ik niet terugkeren. Als er een doorstart komt, zal er geen grootschalige onderneming uit voortvloeien.”

Een van de vennoten van de onderneming werd eveneens failliet verklaard. Volgens Talstra gaat het om de man die het bedrijf vorig jaar augustus heeft gekocht van de oprichter van de onderneming. Ingewijden melden eind juli dat het na de overname bergafwaarts is gegaan met het ooit roemruchte taxibedrijf. Er zouden ongeveer twintig chauffeurs werken bij het bedrijf, een flink aantal al vele jaren. Zij zijn inmiddels allemaal ontslagen door de curator.

Contractvervoer en leaseauto’s

Het afwikkelen van het faillissement neemt volgens Talstra meer tijd in beslag dan vooraf gedacht. Zo deed De Reest onder andere contractvervoer en stonden er leaseauto’s op naam van de zaak. Daar moeten nog oplossingen voor worden gevonden. „Dat zijn wat complicerende factoren, die ook in de onderhandeling met de gegadigden nog moeten worden glad gestreken. Het heeft wel mijn voorkeur om het zo snel mogelijk te regelen”, zegt Talstra.

Voor de ontslagen medewerkers is er een loongarantieregeling vanuit het UWV. Over hoe dat is afgewikkeld, kon Talstra niets zeggen.

Hij wil niet ingaan op hoeveel biedingen er zijn binnengekomen. Dat zou de onderhandelingen kunnen bemoeilijken. Er is volgens hem geen garantie op een overname. „Er liggen nog wat puzzelstukjes. Die moeten wel allemaal in elkaar vallen.” Hij hoopt in de loop van volgende week met meer informatie te kunnen komen.

menu