Ze staan overal en nergens, de groene deelscooters van Go Sharing. Er klinkt kritiek, maar hoe luid is dat gemopper? Is de overlast echt zo erg of moet Assen nog wennen aan de deelscooter?

Wie een vluchtige blik werpt op sociale media kan haast niet anders concluderen dan dat de groene deelscooters in Assen een plaag zijn. Oplettende Assenaren kieken iedere foutparkeerder. Foto’s van elektrische tweewielers midden op de stoep, in speeltuintjes en zelfs één op een bospad in het Asserbos circuleren op Twitter. Gemopper klinkt: het straatbeeld wordt vervuild. Kwetsbare groepen zien hun weg versperd worden.

De lokale fractie van 50Plus stelde twee weken geleden nog kritische vragen. Strekking: niemand die het ideaal van de deelscooter betwist, maar de uitvoering is beroerd.

Is het echt zo erg?

Verkeersclubs krijgen geen klachten

Veilig Verkeer Nederland (VVN) kent de kritiek. Toch krijgt de organisatie geen klachten over de deelscooters. ,,Mijn dochter maakt er ook gebruik van. Als de gebruiker zich aan de regels houdt, is er niets aan de hand. De app is wat dat betreft heel duidelijk”, vertelt Yvonne Baas, voorzitter van VVN afdeling Noord-Drenthe/Assen. Ook bij de Fietersbond Assen geen boze leden. ,,Af en toe staan ze hinderlijk geparkeerd, maar het levert voor zover wij weten geen gevaarlijke situaties op. De scooters rijden over het algemeen ook niet zo hard”, zegt voorzitter Henriette Jalink.

‘Gebruikers moeten even wennen’

Go Sharing, het bedrijf achter de groene deelscooters, erkent dat Assen kampt met foutparkeerders. „Maar dat zien we regelmatig gebeuren in steden waar de scooters nieuw zijn”, zegt woordvoerder Lloyd Drop namens het bedrijf. Volgens hem moeten gebruikers ‘wennen aan het concept en weten ze niet hoe ze scooters moeten parkeren’. Anoniem een groene scooter wegzetten is onmogelijk. Bestuurders moeten onder andere een selfie en een kopie van hun rijbewijs insturen om de elektrische voertuigen te mogen besturen.

„We weten wie het zijn. Klachten proberen we binnen 24 uur op te lossen en klanten spreken we daarop aan”, zegt Drop. Go Sharing hanteert het principe ‘drie maal fout is out’. Na waarschuwen volgt een boete van 50 euro. Ben je dan nog hardleers? Dan word je verbannen en mag je niet meer een scooter besturen. Volgens Drop zijn klachten afgenomen. „Maar ja, op die paar fout geparkeerde scooters ligt wél de nadruk. Van dat in het begin ontstane imago komen we maar moeilijk af.”

Evaluatie met Assen

Eind mei ligt Go Sharing op de snijtafel van de gemeente Assen. Dan wordt besloten of de deelscooter een blijvertje is. Volgens 50Plus moet de de gemeente ingrijpen wanneer de veiligheid in de openbare ruimte in het geding is. Maar de afspraak nu is: klachten mogen naar Go Sharing, die verantwoordelijk is voor het netjes stallen van de scooters. Wel laat de gemeente weten dat het voornemens is om op basis van de evaluatie concrete afspraken te maken.

Go Sharing gaat uit van beter nieuws dan in Groningen. Daar besloot de gemeente met twee andere aanbieders in zee te gaan. „We hopen dat de groene missie slaagt in Assen. Ik heb er wel vertrouwen in, we hebben een goed contact met de gemeente en die weet ook dat wij niets liever willen dan een prettige dienst verlenen in de stad”, zegt Drop.

Je kunt deze onderwerpen volgen
Drenthe