Deze broers uit Emmen gaan de strijd aan met Thuisbezorgd: 'We komen zelf uit de horeca en willen graag een alternatief aanbieden'

Foto: Bezorgland

Wie online eten wil bestellen, lijkt al snel aangewezen te zijn op het online platform Thuisbezorgd. Desalniettemin denken de broers Dirk en Hendrik de Gooijer uit Emmen een alternatief te hebben, waarbij met name ondernemers gebaat zijn.

Door de noodgedwongen sluiting van de horeca, bieden veel restaurants hun maaltijden weer aan op Thuisbezorgd. Het platform geniet weliswaar de grootste naamsbekendheid in Nederland, maar niet iedere horecazaak is er blij mee. Met name de kosten om gebruik te maken van het platform is veel horeca-uitbaters een doorn in het oog.

Twee daarvan zijn Dirk (45) en Hendrik (41) de Gooijer uit Emmen. In toenemende mate zagen zij hoe de omzet van hun cafetaria Oscars naar het online bestelplatform ging. „We werden destijds benaderd door Thuisbezorgd om samen te werken. Naarmate de tijd verstreek zagen we dat de commissies elke keer omhoog gingen. In 2017 besloten we daar niet langer aan mee te doen. We verkochten de zaak en zetten ons eigen platform Bezorgland op”, vertelt Dirk.

Lagere commissies

Het online-platform Bezorgland onderscheidt zich van Thuisbezorgd doordat het voor aangesloten restaurants een veel lagere commissie berekent. „Bij Thuisbezorgd ligt het percentage op 13 procent, bij ons op 4”, legt De Gooijer uit. “Bovendien betalen horecazaken alleen wanneer er daadwerkelijk via hen bij ons wordt besteld. Ze hoeven geen maandelijkse kosten te betalen om op de website te staan. We willen ondernemers daarmee graag een alternatief voor Thuisbezorgd aanbieden.”

Inmiddels zijn er al meer dan 900 restaurants bij Bezorgland aangesloten. „We groeien behoorlijk snel. De restaurants die bij ons aangesloten zijn, zitten door het hele land: van Friesland tot Zeeland. Daarnaast staan er nog heel wat bedrijven in de wachtrij.”

Coronacrisis

De coronacrisis en de sluiting van de horeca bleven ook bij Bezorgland niet onopgemerkt. „Het klinkt misschien gek, maar het was in een positieve zin een hele hectische periode. In maart zagen we een enorme piek. Niet alleen qua bestellingen van klanten, maar ook in aanvragen van bedrijven”, zegt De Gooijer.

„Je ziet wel dat een aantal bedrijven zich voor korte termijn aanmelden, terwijl we normaal gesproken alleen samenwerkingen voor langere termijn aangaan. In deze periode moeten we gewoon onze hulp aanbieden. We zijn zelf horecamensen en weten hoe moeilijk de bedrijven het nu hebben.”

In 2021 verwacht Bezorgland een nieuw systeem uit te rollen dat het bestelsysteem nog verder moet verbeteren. „Een team van professionals is hier al zo’n twee jaar mee bezig. We hebben er grote verwachtingen van en denken dat we komend jaar nog verder gaan groeien,” stelt De Gooijer.

menu