Van mama maar één bolletje ijs mogen, vrienden die niet dik kunnen worden, klanten die geen ‘doei’ terugzeggen en héél slechte woordgrappen: het komt allemaal voorbij in de Tiktoks van ijssalon La Dolce in Borger.

Vincent van Looijengoed en Odin Blei, de hoofdrolspelers in de grappige filmpjes, gaan regelmatig viraal en vermaken duizenden mensen met hun video’s.

Eigenaar Van Looijengoed en manager Blei zijn een jaar geleden begonnen met het maken van de humoristische filmpjes. „We vinden het allebei leuk om een beetje aan te kloten en grappige filmpjes te maken, dus dachten we: waarom doen we daar niets mee?”

Meer dan een miljoen mensen bereikt

De filmpjes slaan al snel aan: waar de eerste Tiktok ‘slechts’ 7.000 mensen bereikt, zien bijna 450.000 mensen video nummer drie. Video 11 en 17 bereiken zelfs meer dan een miljoen mensen. Iets dat voor de heren als een totale verrassing komt.

„Bij die derde Tiktok (over het maken van ijs, red.) kregen we het idee dat de video’s inderdaad aan zouden kunnen slaan, maar we hebben het daar nooit voor gedaan,’‘ vertelt Blei. We maken ze echt puur voor ons plezier, maar het is leuk dat anderen onze video’s ook leuk vinden.”

Aankloten

Beide mannen bedenken de Tiktoks zelf, maar doordacht zijn ze eigenlijk nooit. „Odin komt bijvoorbeeld met het idee om ‘iets te doen met’, of we zien een leuke video van iemand waar we een parodie op maken. Daar denken we dan een paar minuten over na en dan gaan we aan de slag”, vertelt van Looijengoed. Daarnaast worden de filmpjes op ieder moment van de dag opgenomen. „Eigenlijk worden we alleen maar betrapt door de klanten tijdens het filmen”, voegt hij er lachend aan toe.

„We hebben bijvoorbeeld een video gemaakt over een kindje dat van papa twee bolletjes ijs mag, maar van mama maar een. In die video staat op de achtergrond een aantal mensen de winkel in te kijken. Die stapten net van de fiets!”, vertelt Blei. „Maar als er klanten binnenkomen, pauzeren we natuurlijk even.”

Herkend door klanten

Na een jaar staat de teller al op ruim twintigduizend volgers. Dit zorgt ervoor dat het duo in de ijssalon zelfs al een paar keer per week wordt herkend door de klanten. „Dan komt er een gezin uit Friesland waarvan een van de kinderen ons dan herkent”, zegt Vincent. Beiden weten niet zo goed hoe ze daarop moeten reageren, maar: „bijzonder is het wel. Het is iets dat wij gewoon niet gewend zijn, maar het is echt super leuk.”

Er staan nog meer Tiktoks op de planning voor ijssalon La Dolce, meldt het duo. Voor de rest is en blijven ze enorm bescheiden. Toen ze werden benaderd voor dit artikel waren beiden al helemaal vereerd, geven ze toe. „We doen ons best met de video’s en dat het aanslaat vinden we alleen maar super. We blijven lekker aankloten.”

Je kunt deze onderwerpen volgen
Drenthe
Eten & drinken