Dichte brug kost Coevorder bedrijven geld

Bedrijven in Coevorden klagen steen en been over de langdurige afsluiting van de Leeuwerikenbrug. Daardoor moet verkeer met bestemming industrieterrein vaak kilometers omrijden.

Dat kost bedrijven handenvol geld, zeker omdat de brug er bijna een jaar uit ligt.

Kilometers om

De Monierweg, de belangrijke toegangsweg tot industrieterreinen maar ook woonwijken als De Heege, is door de afsluiting sinds januari een doodlopende weg. Veel verkeer moet nu over de rondweg om op de plek van bestemming te komen. Dat is kilometers om.

Een van de bedrijven die daardoor hard wordt getroffen is Tuindeco aan de Krimweg. Voor de opslag van materiaal heeft het bedrijf twee locaties op het Europark, aan de andere kant van de Leeuwerikenbrug. Normaal gesproken wordt het tuinbedrijf continu via de Monierweg bevoorraad, maar nu via de rondweg. ,,In plaats van 1 of 2 kilometer moet er nu een kilometer of 7 worden gereden. Chauffeurs zijn nu zo drie kwartier onderweg om materialen op te halen’’, zegt eigenaar Gerard Streuer.

Tuindeco heeft zelfs een nieuwe vrachtwagen aangeschaft en een extra chauffeur in dienst genomen om de bevoorrading niet in de knel te laten komen. ,,We maakten voor het vervoer van materiaal altijd gebruik van een terminaltrekker, waarmee snel aan- en afgekoppeld kan worden maar die kan niet harder kan dan 35 kilometer per uur. Als je daarmee de rondweg op moet, ben je zo anderhalf uur kwijt voor transport. We hebben ook nog eens twaalf extra trailers aangeschaft en een nieuw terrein gehuurd voor stalling. We hebben uitgerekend dat de afsluiting ons minimaal 60.000 euro op jaarbasis kost.’’

Elders bouwen

Dat is nog maar een schijntje is vergelijking met transportbedrijf Graaco. Directeur Ben Blog schat zijn schade op 300.000 euro. ,,Vrachtwagens moeten kilometers omrijden. Dat kost geld.’’ Wat Tuindeco en Graaco niet begrijpen, is dat de afsluiting bijna een jaar duurt. ,,Ik heb er alle begrip voor dat die brug moet worden vervangen. Maar waarom wordt de brug niet grotendeels al gemaakt op de werkplaats, om vervolgens in een maand of twee geplaatst te worden’’, vraagt Blog zich af.

Dat is precies wat er is gebeurd, zegt Marina Grootjans van de gemeente. ,,De brug is grotendeels bij Machinefabriek Emmen gefabriceerd. Waar veel tijd in gaat zitten is de bouw van kelders in het kanaal, voor de installaties om de brug in beweging te krijgen. Damwanden moeten worden geplaatst om die kelders aan te kunnen leggen.’’

Compensatie

Bedrijven vragen zich af of ze voor de geleden schade gecompenseerd kunnen worden. Grootjans: ,,Ze kunnen altijd een verzoek indienen voor compensatie.’’ Begin november moet de nieuwe brug klaar zijn.

Toon reacties

Word wakker met het belangrijkste nieuws uit het Noorden met onze ochtend-nieuwsupdate.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven

Lees hier ons privacy statement.