Midden in coronatijd word je de nieuwe directeur van Podium Zuidhaege in Assen. Een somberder start dan André Arends (59) kun je bijna niet hebben. Maar Arends ontvouwt zijn plannen.

Wat missen we allemaal nu theaters, musea, bioscopen en andere centra van cultuur gesloten zijn? „Het elkaar ontmoeten”, denkt André Arends, sinds een dikke maand manager van Podium Zuidhaege in Assen. „Met elkaar een cultureel evenement beleven, daarover napraten en je ervaring mee naar huis nemen.”

Het is er nu uitgestorven

Dat ontmoeten en beleven is een belangrijk element van Zuidhaege. Theater De Schalm, de H.P. Keuningzaal, muzieklokalen, repetitieruimtes en diverse muzieklokalen, repetitieruimtes voor dans en diverse ateliers voor beeldende kunst en vergaderruimtes maken deel uit van het centrum. En er is een theatercafé, en er zijn werkruimtes voor individuele kunstenaars. Maar het is er nu stil.

In deze voor de culturele sector duistere periode werd Arends dus manager. Hij heeft een lange carrière in de culturele sector achter de rug. In Zeist leidde hij een soortgelijk centrum als Zuidhaege. Zijn echtgenote werkt in Groningen, dus verhuisde hij daarnaartoe en hij meldde zich prompt toen Zuidhaege een nieuwe manager zocht.

Niets is blijvend, ook de coronacrisis niet. Arends vindt het tijd om nieuwe plannen te ontvouwen en naar het licht aan het eind van de tunnel te wijzen. „Zuidhaege moet zich van binnen naar buiten keren”, vindt hij. „Als je hier nu langs loopt, heb je geen idee wat hier binnen gebeurt. Dat moet anders. Mensen moeten meer geprikkeld worden om hier te komen kijken. We moeten meer naar buiten treden, zodat mensen, als ze ‘s avonds thuis zitten, denken: is er nog iets te doen bij Zuidhaege?”

Maar Zuidhaege ontplooit ook buiten de deur activiteiten benadrukt Arends. „We willen ook de wijken meer betrekken bij onze activiteiten. Het is belangrijk dat we zo veel mogelijk mensen bereiken.”

Alleen voor deftige mensen?

Arends studeerde saxofoon aan het conservatorium, speelde 18 jaar in het Aurelia Saxofoon Kwartet, en speelde in het Koninklijk Concertgebouw Orkest, het Residentie Orkest en het Nederlands Blazersensemble. Ook studeerde hij theaterwetenschappen. Je zou denken dat hij een representant is van de ‘hogere cultuur’, die bestemd is voor deftige en geleerde mensen.

Maar die kant gaat het bij Zuidhaege allerminst op. Arends: „We organiseren al bijna achttien jaar een succesvol jeugdtheaterfestival. Voor het komende seizoen willen we programmeren voor diverse doelgroepen. Daarom zoeken we contact met instellingen als Vanboeijen om mensen met een beperking te bereiken. Zodat ze hier naar een popconcert kunnen. Dan het liefst niet in afzonderlijke groepen, maar gewoon met iedereen samen. Ook dat hoort bij ontmoeten.

Zuidhaege biedt ruimte aan veel kleine zelfstandigen: mensen die zelf kunst maken, muziek-, schilder-, of theaterles geven of die meehelpen aan een voorstelling. Hun werk was doorgaans al geen vetpot, nu zijn de inkomsten helemaal opgedroogd en zijn ze afhankelijk van een uitkering. Arends: „Ook daarom móeten we volgend seizoen weer zo gewoon mogelijk aan de slag kunnen. Het liefst van de zomer al. ”

Je kunt deze onderwerpen volgen
Drenthe