De provincies Drenthe, Groningen, Friesland en Flevoland willen de overvolle Randstad ontlasten door drie keer zo veel huizen te bouwen als oorspronkelijk gepland: 320.000 in plaats van 100.000.

In ruil daarvoor moet er naar schatting 9,5 miljard euro op tafel komen om de Lelylijn (6,5 miljard) aan te leggen, de Nedersaksenlijn (1 miljard) en het bestaande spoor te verbeteren (2 miljard). Dit staat in het rapport ‘Bouwstenen voor een Deltaplan voor het Noorden’ dat maandag naar de Tweede Kamer gaat.

Randstad is (bijna) vol

Het plan komt van de drie noordelijke provincies plus Flevoland en de gemeenten Groningen, Assen, Emmen en Leeuwarden. De komende vijftien jaar heeft Nederland naar verwachting een miljoen extra huizen nodig. In de Randstad zal het erg lastig zijn daarvoor snel voldoende locaties te vinden, daarom biedt het Noorden aan om hiervoor ruimte beschikbaar te stellen. Daartoe is het wel noodzakelijk dat het Noorden per trein beter ontsloten wordt, redeneren de noordelijke bestuurders. Daarom zijn de genoemde spoorverbindingen noodzakelijk. Heel Nederland kan er profijt van hebben, is de redenering.

Aanleiding voor het plan is een motie waarmee de voltallige Tweede Kamer het kabinet opdroeg met een deltaplan voor Noord-Nederland te komen. De vier provinciebesturen leveren hiervoor nu een plan aan dat in hun ogen de bouwstenen voor dat deltaplan bevat. Ze verwachten hiermee in een klap meerdere problemen op te kunnen lossen. Er komt snel extra woonruimte beschikbaar, de sociaaleconomische positie van Noord-Nederland verbetert en het stedelijk netwerk van Nederland wordt een stuk groter, wanneer ook bijvoorbeeld Assen, Emmen, Stadskanaal en Veendam beter op het spoorwegennetwerk zijn aangesloten.

(Tekst gaat verder onder de illustratie)

loading  

Veel locaties nodig voor woningbouw

Het betekent wel dat de provincies veel meer ruimte moeten maken voor nieuwe huizen. Groningen heeft nu voor de komende vijftien jaar 20.000 nieuwe woningen in de planning staan, daar komen er 50.000 bij. Voor Drenthe bedragen deze cijfers respectievelijk 15.000 en 45.000, voor Friesland 14.000 en 45.000. Flevoland zal met 80.000 extra huizen bovenop de 50.000 geplande huizen de grootste inspanning moeten leveren.

De noordelijke provinciebesturen komen nu met hun plan met het oog op de komende kabinetsformatie. Uitbreiding en verbetering van het spoorwegennetwerk en een snellere verbinding met de Randstad is een lang gekoesterde wens van de meeste noordelijke politici. Ze willen het ijzer smeden nu het heet is: er is woningnood, in de Tweede Kamer leeft de wens om de sociaaleconomische achterstand van het Noorden weg te werken, bovendien heeft de coronacrisis laten zien dat mensen door het thuiswerken op een wat grotere afstand van het werk kunnen wonen.

Je kunt deze onderwerpen volgen
Drenthe
Woningmarkt
Openbaar vervoer