Drenthe telt nog zestien onveilige spoorwegovergangen, negen daarvan worden sowieso aangepakt of opgeheven

De onbewaakte spoorwegovergang in Hooghalen waar het tragische ongeval vrijdag plaatsvond. Foto: Roland Heitink

Drenthe telt nog zestien onveilige onveilige spoorwegovergangen. Daarvan zitten negen in het programma van ProRail om voor 2023 op te heffen of aan te pakken.

Dat vertelde gedeputeerde Cees Bijl (PvdA) woensdagmiddag aan Provinciale Staten. Bijl reageerde op VVD-Statenlid Jan Smits die naar aanleiding van het ongeval bij Hooghalen had aangedrongen op actie.

Sinds 2017 werken ProRail, het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, lokale overheden en wegbeheerders samen om de onbewaakte spoorovergangen aan te pakken of op te heffen. Staatssecretaris Van Veldhoven van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat maakte eind 2018 bekend dat zij wil dat al deze overwegen in Nederland uiterlijk in 2023 zijn aangepakt of opgeheven.

Bijl meldde dat ProRail geld beschikbaar heeft voor het aanpakken van de onbeveiligde spoorwegovergang bij Hooghalen. ,,Er ligt geld, er is een plan, maar het is er helaas niet op tijd van gekomen.‘’

Volgens Bijl is het besef van urgentie bij ProRail groot, maar is de spoorbeheerder afhankelijk van eigenaren van grond waar het alternatief voor de overweg moet komen. ,,Dit is niet de enige situatie in Drenthe. In het programma van ProRail zit een negental spoorwegovergangen in Drenthe. Zeven vallen er buiten.’’

Volgens de PvdA-bestuurder heeft ‘bestuursdwang’, om bijvoorbeeld grondeigenaren tot verkoop te dwingen, de aandacht van de landelijke politiek.

menu