Gedeputeerde Henk Brink (links) en wethouder Harmke Vlieg van Assen (naast hem) werken nog wel eendrachtig samen. Foto Archief Hilbrand Dijkhuizen

Drenthe woedend over voorbijrijden van Groningse Intercity

Gedeputeerde Henk Brink (links) en wethouder Harmke Vlieg van Assen (naast hem) werken nog wel eendrachtig samen. Foto Archief Hilbrand Dijkhuizen

Dat nooit, zeggen Drentse bestuurders, als ze horen dat in Groningen en bij de NS plannen zijn om een supersnelle trein naar de Randstad te laten rijden, die Assen (en Lelystad) overslaat.

,,Ik ben teleurgesteld. We moeten het héle Noorden beter bereikbaar maken, en dat is meer dan alleen Groningen.’’ Het humeur van de Drentse gedeputeerde Henk Brink (VVD) kreeg het dinsdag zwaar te verduren.

Verbinding zonder tussenstops

’s Ochtends pleitte Paul de Rook, wethouder verkeer in Groningen en lijsttrekker voor D66 bij de uitgestelde gemeenteraadsverkiezingen, in deze krant voor een extra verbinding tussen Groningen en Amsterdam, die geen enkel tussenstation aandoet. Ook kwam een proef van de NS in het nieuws, voor een soortgelijke snelle verbinding. In deze proef dient Drenthe ook alleen om er zo snel mogelijk door heen te razen.

Brink: ,,Vooropgesteld: een snellere verbinding is topprioriteit. Daar pleit ik al jaren voor. Neem de werkzaamheden aan het station in Assen. We werken er aan om het spoor bij Hoogeveen sneller te maken. Dit doen we ook uit solidariteit met de stad Groningen.’’

Bijval

Brink krijgt bijval van wethouder Harmke Vlieg (ChristenUnie) van Assen. Zij liep zich het vuur uit de sloffen om de renovatie van het station in Assen zo goed mogelijk te laten verlopen. ,,Je kunt niet een hele provincie overslaan’’, zegt ze. ,,Zeker niet nu we zo veel hebben geïnvesteerd in het station van Assen. Ik zie dit toch vooral in het kader van de verkiezingen in Groningen. Ik neem dit dus niet zo serieus.’’

De Rook zelf erkent dat hij de opiniebijdrage als lijsttrekker heeft geschreven. Maar hij wil wil het plan wel doorzetten, mocht hij na de verkiezingen wethouder blijven. ,,Het kost honderden miljoenen om het spoor geschikt te maken voor hogere snelheden. Dit is relatief goedkoop en elke stop op een station kost zeker drie minuten.’’

De Drentse bestuurders stellen dat het plan de solidariteit in het Noorden op het spel zet. ,,Groningen is misschien wel te vaak solidair geweest’’, reageert De Rook. ,,Ten koste van de stad zelf. Ik kan niet bij topman Roger van Boxtel van de NS pleiten voor een snellere verbinding als ik deze optie niet op tafel leg.’’

menu