Drents Archief presenteert nieuwe lesmethode 'Oorlogsdagboek van Drenthe'

De presentatie van lesmethode 'Oorlogsdagboek van Drenthe'. Foto: Jaspar Moulijn

De nieuwe, interactieve lesmethode ‘Oorlogsdagboek van Drenthe’ werd donderdagmiddag gepresenteerd. Het programma vertelt het verhaal van vijf kinderen die zijn opgegroeid tijdens de Tweede Wereldoorlog.

„We wilden een keer een ander verhaal uit de oorlog vertellen dan het verhaal van Kamp Westerbork”, vertelt Marga Renkema, projectleider bij het Drents Archief. „Deze keer gaat het om de verhalen van mensen die de oorlog hebben beleefd.” Het nieuwe programma bevat vijf uiteenlopende verhalen van verschillende mensen. Zoals het verhaal van Truus Stern, die dertien onderduikadressen overleefde, of dat van Antje Buursma, wier vader een NSB’er was.

In de huid kruipen van een kind uit de oorlog

„We vonden het heel belangrijk dat emotie in de lessen zat, zodat leerlingen zich kunnen inleven in de verhalen van de jongeren in de Tweede Wereldoorlog”, zegt Renkema. De leerlingen kruipen via een app op hun iPad in de huid van de vijf hoofdpersonen.

Het lesprogramma gebruikt onder meer dagboeken, brieven en krantenartikelen. „Plan is dat leerlingen en hun docenten hiernaartoe komen en het programma doorlopen. Wij kunnen, in verband met corona, ook naar de scholen gaan”, aldus Renkema.

Bij de presentatie was Antje Buursma aanwezig. Zij beleefde de oorlog anders dan veel andere kinderen, als dochter van een NSB’er. Haar vader werd in 1944 doodgeschoten. Ze doet bewust mee aan het project van het Drents Archief. „Ik vind het belangrijk dat de kinderen van nu beseffen dat het ook voor kinderen van NSB’ers heel moeilijk was en dat ik ook heel erge dingen heb meegemaakt”, zegt Buursma. „Als de vader van een kind van 15 overlijdt, vindt iedereen het normaal heel erg. Ik werd juist bespot en iedereen zei dat ze mijn vader weer gingen opgraven.”

Verschillende verhalen

Dat de gekozen personages van de lesmethode heel verschillend zijn, is niet voor niets: hierdoor kunnen de scholieren het leven tijdens de oorlog door verschillende ogen te zien. Naast de twee eerder genoemde personages, staat ook het leven van Benno ter Berg in de schijnwerpers. Aan de hand van zijn dagboeken volgen de kinderen van nu zijn jeugd die drastisch veranderde tijdens de oorlog. In augustus 1942 werd hij via Westerbork afgevoerd naar Auschwitz, waar hij uiteindelijk is vermoord. Ook is er een verhaal over een hongervluchteling uit Den Haag die in Drenthe juist de tijd van zijn leven had.

Het was eigenlijk de bedoeling dat de lesmethode in april al werd gepresenteerd, maar vanwege het coronavirus is dat uitgesteld tot nu.

menu