Drentse brandkraan kan het museum in

De brandweer in Drenthe heeft zaterdag definitief afscheid genomen van de brandkraan. De 20.000 aftappunten worden niet meteen verwijderd, maar de opzetstukken kunnen het museum in.

Dat gebeurt daadwerkelijk met het stuk waarmee zaterdag het einde van de brandkraan werd gevierd bij de brandweer in Meppel. Dat deel - de verbindende schakel tussen put en slang om het water de auto in te pompen - belandt in het brandweermuseum in Hoogezand-Sappemeer.

Tankwagens

In het Drentse waterleidingnet zitten 20.000 putten waar de brandweer tot voor kort bluswater uithaalde. De afgelopen jaren overigens steeds minder vaak, want sinds 2013 rijden er grote tankwagens met bluswater mee naar branden. Daarin zit 15.000 liter water, tien keer zo veel als in het standaard uitrukvoertuig. Met zo'n normale tankautospuit kunnen negen van de tien branden geblust worden. In overige gevallen doet de brandweer een beroep op water uit de grote tankauto.

Daarvan zijn er nu 29 gestationeerd op strategische plekken in Drenthe. ,,Ze staan bijvoorbeeld in Gieten en Assen, maar zijn ook nadrukkelijk bedoeld voor een tussenliggende plaats als Rolde. Is daar brand, dan rukt de normale tankautospuit uit vanuit Rolde, die tot 8 minuten volledige watercapaciteit heeft om een brand te blussen. Direct na de melding rijdt ook de grote tankwagen vanuit Assen of Gieten naar de brand in Rolde, zodat er na die 8 minuten nog steeds voldoende bluswater is’’, legt Gerrit-Jan Ruesink uit.

Stimulans

Drenthe loopt voorop met het afschaffen van de brandkraan. Nota bene dankzij bezuinigingen van de gemeente Emmen kwamen de plannen in een stroomversnelling. ,,Die zijn een enorme stimulans geweest voor brandweerlieden in Emmen om plannen voor eigen bluswater verder te ontwikkelen’’, zegt directeur Fred Heerink van de Veiligheidsregio Drenthe. In 2002 was namelijk afgesproken dat gemeenten zouden meebetalen aan nieuwe brede waterleidingen als die speciaal voor de brandweer aangelegd zouden worden.

Want eigenlijk wil de Waterleidingmaatschappij Drenthe (WMD) die brede leidingen helemaal niet. Water stroomt daar minder snel door, waardoor de kans op bezinksel groter wordt en kwaliteit van het leidingwater afneemt. Toch was het voor de WMD best even schrikken toen de brandweer rond 2010 aankondigde af te willen van de 20.000 brandweerkranen. Alleen al in financieel opzicht, want de WMD kreeg jaarlijks acht ton van de brandweer voor onderhoud van de kranen. ,,Maar je moet een keer die stap zetten’’, zegt Petra Holzhaus van de WMD.

Voordelen

Er zijn ook voordelen. Holzhaus: ,,We hebben twintig tot dertig minder breuken per jaar nu de brandweer geen gebruik meer maakt van ons water. En we hoeven minder vaak leidingen schoon te spuiten.’’

De Drentse brandweer heeft nu zelf 300 plekken waar watertanks gevuld kunnen worden. Niet met kostbaar drinkwater, maar met water uit het kanaal of een eigen put. Op elke plek in Drenthe waar de grote tankauto kan komen is op maximaal 2 kilometer afstand zo’n punt.

Het nieuwe systeem vindt elders navolging, al zijn er volgens Ruesink altijd plaatsen waar de brandkraan behouden blijft. ,,Neem Amsterdam, waar je met die grote auto’s haast nergens kan komen. Maar Groningen en Friesland zouden ook zowat geheel kunnen overschakelen.’’

Toon reacties

Word wakker met het belangrijkste nieuws uit het Noorden met onze ochtend-nieuwsupdate.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven

Lees hier ons privacy statement.