Drentse bruggen open op afstand

De bruggen en sluizen aan het Noord-Willemskanaal worden vanaf 1 mei op afstand bestuurd vanuit Assen.

Het romantische beeld van een brug- en sluiswachter die op fiets of scooter meerijdt met de schepen die over het Noord-Willemskanaal varen, is verleden tijd. Alle obstakels in het kanaal worden vanaf 1 mei officieel op afstand bestuurd vanuit bedieningspost Sluis Peelo in Assen. In praktijk gebeurt dat al iets langer. Gisteren bracht gedeputeerde Henk Brink een werkbezoek aan de post om een demonstratie bij te wonen.

Het gaat om tien bruggen en sluizen tussen Assen en Haren die het afgelopen jaar zijn aangepast. Zo zijn de elektronische onderdelen geschikt gemaakt voor de automatisering en zijn er luidsprekers en camera’s ophangen. Daarnaast is er langs het traject ongeveer 20 kilometer aan glasvezel aangelegd om alles met elkaar te verbinden.

Flexibiliteit

Volgens projectleider Johan Snijder zorgt de bediening op afstand voor meer efficiëntie en flexibiliteit. Schepen kunnen makkelijker een doorgang vinden en voor personeel kost het veel minder moeite om schepen door te laten. Hoeveel tijd schepen nou precies besparen, is lastig te zeggen. Snijder: „Eén persoon kan twee bruggen deels gelijktijdig bedienen en we hebben drie vaste medewerkers. Dus als het druk is, kan het nog best zijn dat schepen even moeten wachten. Het hangt erg af van de situatie.”

Het project heeft de provincie 1,6 miljoen euro gekost, zegt Snijder. „Daar zit dan wel gepland onderhoud bij in, dat eens in de 25 jaar plaatsvindt. Daar is vijf ton voor uitgetrokken.”

Besparing

Met de automatisering bespaart de provincie in ieder geval 100.000 euro per jaar, ten koste van tijdelijk personeel. Snijder: „Tijdelijke medewerkers worden minder ingezet. Als de vaste medewerkers bijvoorbeeld met vakantie zijn of het erg druk hebben, huren we nog wel extra mankracht in. Nu alles vanuit één locatie wordt bediend, hebben we relatief weinig personeel nodig.” Vooral in de zomermaanden zijn er minder brug- en sluiswachters vereist dan vroeger.

De verbinding tussen de bruggen en sluizen en de bedieningspost loopt via een gesloten glasvezelnetwerk. Op dat netwerk zitten geen andere partijen, waardoor kwaadwillenden geen toegang kunnen krijgen, aldus Snijder. Met camera’s worden de bruggen en sluizen verder in de gaten gehouden.

Naast de buis met glasvezel is nog een lege buis aangelegd. Daar zal in de toekomst glasvezel voor internetverbindingen in komen te zitten. Om kosten te besparen is die al geplaatst tijdens de werkzaamheden rond de automatisering.

In 2017 worden twee bruggen aan het havenkanaal in Assen, de Lonerbrug en de fietsbrug Maarsdijk, ook aangesloten op de bedieningspost Sluis Peelo. Die bruggen worden nog aangepast.

Toon reacties

Word wakker met het belangrijkste nieuws uit het Noorden met onze ochtend-nieuwsupdate.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven

Lees hier ons privacy statement.