Jan Geerts: ,,Duitse autofabrikanten zeggen tegen hun leveranciers: ga maar naar die Hollander.'' FOTO JEAN-PAUL TAFFIJN

Drentse meetmallen zijn de standaard geworden

Jan Geerts: ,,Duitse autofabrikanten zeggen tegen hun leveranciers: ga maar naar die Hollander.'' FOTO JEAN-PAUL TAFFIJN

Ondernemingen blijven soms onder de radar van het grote publiek. Deze rubriek toont bedrijven waar noorderlingen mooie, opmerkelijke of onverwachte dingen maken.

Audi’s, Porsche’s, Volvo’s, Dacia’s. Ze doen allemaal wat ze moeten doen mede dankzij een hightech bedrijf in Westerbork. GeTech heeft klanten in heel Europa, in China, in Mexico. Het bedrijf maakt meetmallen, ook wel controlemallen genoemd.

Meetmallen? Ja. Dat zit ongeveer zo. Autofabrikanten maken gebruik van een waaier aan leveranciers. Fabrikanten bijvoorbeeld die de leidingen maken voor remvloeistof, brandstof, aircovloeistof, schuifdakbediening en wat dies meer zij. Die leidingen moeten exact op de juiste plekken worden gebogen, gehecht, moeten op de juiste lengte zijn om in de schaarse ruimte van een auto te passen. En daar komt GeTech om de hoek. Het maakt opstellingen – de meetmallen – waarin exact kan worden getest of zo’n leiding in de auto past.

Blinkend aluminium

,,Autofabrikanten eisen natuurlijk dat alle onderdelen van leveranciers precies goed zijn, want anders komt het productieproces in gevaar. Onze klanten zijn zulke leveranciers. Daarnaast verrichten we ook 3D Meetwerk voor andere bedrijven, zoals Astron’’, legt directeur-eigenaar Jan Geerts uit. ,,Onze fabriek is ingericht op het bouwen van meetmallen voor buizen en leidingen, maar we doen meer.’’

Fantastische bouwwerkjes zijn het. Van blinkend aluminium meestal. GeTech krijgt van de klant een exacte 3D-tekening van hoe een leiding in een auto gebogen zit. De tekenaars gaan aan het werk om daar een ontwerp voor een mal van te maken. De uiteindelijke tekening gaat naar de fabriekshal waar de mannen en hun gecomputeriseerde machines aan de slag gaan.

,,Wij kunnen in 1 week zo’n mal bouwen. Dat is de reden waarom we ons destijds in de markt hebben gewrongen. De snelheid en kwaliteit die wij hanteren is – als ik onbescheiden mag zijn – ongeëvenaard. Intussen zijn wij zo’n beetje de standaard.’’

'Doorzetten'

Geerts zag een jaar of 14 geleden goed in dat de vraag naar producten zoals het zijne zou toenemen. ,,Autofabrikanten moeten steeds sneller, steeds efficiënter produceren. Bij een goede controle van de onderdelen ben je dan gebaat.’’ Met lef lukte het hem de Duitse markt op te komen. ,,Kwestie van doorzetten.’’ In het eerste jaar maakte hij al mallen voor de aircoleidingen voor de VW Golf.

Daarna ging het snel. ,,Ik laat de kwaliteit van onze producten voor zichzelf spreken. Klanten proberen het wel eens bij een goedkopere concurrent, maar komen toch terug. Weet je wat het zo’n toeleverancier van Audi of zo kost als hij producten levert die niet passen? Veel. Als je het zo bekijkt kunnen de kosten voor een goede controlemal snel uit.’’

Het bedrijf groeide van 3 werknemers in 2003 naar 18 nu. De omzet laat een stijgende lijn zien, uitgebreid moest er al, het nagelnieuwe machinepark toont dat op materiaal niet bezuinigd wordt. Elk jaar worden er tussen de 400 en 600 controlemallen geproduceerd. ,,Kwaliteit is voor ons het allerbelangrijkst. Die is de reden dat bedrijven voor ons kiezen.’’

Kwaliteit voor alles

Gecheckt en gedubbelcheckt wordt er. ,,Onze tekenaar controleert eerst al of de aangeleverde gegevens wel kloppen. De mallen die klaar zijn gaan onze meetkamer in. Daar is het altijd 20 graden, zodat we de exacte meetgegevens kunnen leveren volgens de internationale standaard. Onze machine daar controleert of het product op maat gemaakt is. Dat gaat met een precisie van duizendsten van millimeters.’’

Goedkoop zijn de meetmallen niet. Maar er worden soms wel 100.000 leidingen mee gecontroleerd, alvorens ze naar de autofabriek gaan. De controletools worden steeds beter. GeTech heeft nu een exemplaar ontwikkeld met sensoren. De monteur van een leiding kan daarmee essentiële handelingen niet meer vergeten. Kwaliteit voor alles.

menu