Eelde trekt knip voor driemaal daags naar Londen Southend

Groningen Airport Eelde zet stevig in op zakelijk vliegverkeer tussen Noord-Nederland en wereldstad Londen: dagelijks drie vluchten heen én terug.

Het woensdag gepresenteerde vluchtschema (vanaf 26 maart 2018) is de vrucht van een jaar lang praten tussen de luchthavendirectie en de Stobart Group, eigenaar van London Southend Airport. Eelder luchthavendirecteur Marco van de Kreeke heeft een half miljoen euro uit het nieuwe routefonds op tafel gelegd.

Ook Southend investeert om de toestellen van Stobart Air, onder de vlag van partner Flybe, een jaar lang te laten vliegen.

Southend moet groeien

Stobart wil Southend laten groeien, zoals dat ook de bedoeling is van aandeelhouders met Eelde. Het vliegveld, een treinuur verwijderd van centraal Londen, moet een alternatief worden voor de grote luchthavens. In de afgelopen weken werden meer nieuwe verbindingen aangekondigd, onder meer met Britse steden en met Antwerpen. Een dagelijkse vlucht naar Dublin moet Southend verbinden met Noord-Amerika.

Het bedrag van 500.000 euro uit het Eelder routefonds is volgens ingewijden geen hoofdprijs.

Van de Kreeke heeft de uitbreiding moeten voorfinancieren, mede omdat de gemeenteraad van Groningen nog geen definitief besluit heeft genomen over investeren in Eelde. De andere aandeelhouders (provincies Groningen en Drenthe, Assen en Tynaarlo) hebben reeds positief besloten en de regio Groningen-Assen heeft een investering in het fonds toegezegd.

‘Alle vijf aandeelhouders zijn positief’

,,Als je deze kans hebt, snap ik goed dat je hem pakt als luchthavendirectie’’, zegt Drents gedeputeerde Cees Bijl (PvdA).

,,Alle vijf aandeelhouders zijn positief. Raden en Staten hebben het investeringsscenario (geld voor groei en ontwikkeling, red.) reeds omarmd, ook de Groninger gemeenteraad. Hoe ze straks een definitief besluit nemen is aan de raad van Groningen.’’

De verbinding tussen Eelde en Southend bestaat drie jaar en werd eerder teruggeschroefd vanwege beperkte belangstelling. Dat had volgens betrokken partijen vooral met de vertrektijd te maken.

De nieuwe deal is zo opgezet dat ondernemers geen reden moeten hebben om voor Schiphol te kiezen. Flybe stationeert een toestel op Eelde. De avondvlucht uit Londen hoeft niet terug te vliegen en vertrekt de volgende ochtend om tien over zeven naar de Britse metropool. Vroeg genoeg om voor half tien plaatselijke tijd de eerste vergadering te plannen, zo is de gedachte.

Toon reacties

Word wakker met het belangrijkste nieuws uit het Noorden met onze ochtend-nieuwsupdate.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven

Lees hier ons privacy statement.